iFoodbag utser ny VD
iFoodbag är det svenska start-up företaget som uppfunnit en miljövänlig papperskasse som isolerar kylda och frysta varor likt en fryslåda. Produkten lanserades i slutet av 2016 och har vunnit en rad priser och utmärkelser för dess innovativa lösning. Nu är det bestämt att Robert Grenmark övertar rollen som VD från grundaren Karl Fallgren. I den roll som Robert tillträdde i juni kommer han bland annat att arbeta för att stärka och utveckla iFoodbags expansion och att utveckla produkten.
Robert har sedan våren 2015 fungerat som Executive Vice President Global Sales på företaget och arbetade mycket med lanseringen av produkten och vidare med att bygga upp säljorganisationen inom iFoodbag. Innan han tog klivet in i det spännande start-up bolaget arbetade han bland annat som VD för Estrella, Red Bull och c/o Hotels.
– Jag är nog lite av en tävlingsmänniska och har alltid älskat utmaningar. Jag tycker att det är fantastiskt att få bygga upp ett företag från grunden eller vända det och skapa ordentlig tillväxt, säger Robert Grenmark, VD för iFoodbag.
– Just att komma in på det sättet tycker jag är extremt utvecklande och med mina erfarenheter vet jag att man gör det bäst genom ett starkt team av duktiga medarbetare där alla arbetar tillsammans mot ett långsiktigt mål och klättrar upp dit via tydliga delmål. Ifoodbag är definitivt en sådan utmaning som jag gillar. Vi har kommit en bra bit men har fortfarande mycket kvar att göra, så nu föds ett iFoodbag 2.0 kan man säga där vi tar allt vi lärt oss de senaste 2,5 åren och bygger vidare för att fortsätta bli bäst på final mile-lösningar.
Sedan lanseringen av bärkassen för drygt ett och ett halvt år sedan har företaget hunnit sälja och starta pilottester i flera världsdelar och nu är det dags att ta ett helhetsgrepp om den svenska marknaden. Ambitionen är att implementera iFoodbag som en total logistiklösning hos ett par utvalda större svenska företag och på så sätt bevisa vad produkten kan göra.
– Vi har lärt oss väldigt mycket och kommer att genomföra en rad förändringar – både för produkten och hur vi arbetar, säger Robert Grenmark. Något jag sätter väldigt stor vikt vid är att hela tiden ha en nära relation och djupt samarbete med våra kunder och att föra en dialog om vad som fungerar bra och vad som kan göras annorlunda. Det gör att vi hela tiden kan arbeta aktivt med nya lösningar kring produkten. Just ”final mile”-utmaningen är en tuff nöt att knäcka; lagstiftning, miljö, ekonomi, hantering, flexibilitet, och skalbarhet är bara några utmaningar. Här kommer vår lösning att vara till extremt stor nytta.