Ledaren: Människa eller maskin?
Äntligen hemma! Ja så känns det just nu. Äntligen hemma med tidningen. Packad och klar med nyheter från alla resor, mässor och event som jag har varit på den senaste månaden. Och äntligen hemma på kontoret. Äntligen snickrat klart på alla artiklar som ska med i tidningen. Och äntligen ser man ljuset i tunnel och skönjer sommarledigheten om någon månad.
Men innan den börjar ska Packmarknaden för första gången delta i Almedalen. I samarbete med tidningen Recycling arrangerar vi en debatt om plastförpackningar och återvinning eller snarare brist på återvinning. För plastförpackningar är svåra att återvinna, som det ser ut idag. Vad kan göras för att underlätta detta?
Till de många spännande möten jag varit på den senaste tiden hör Grafisk Dag i Stockholm. Där talade bl a Just Nu:s dynamiske ledare Peter Veres. Han varnade sina kollegor i den grafiska branschen för att förköpa sig på nya maskiner. ”Det är leverantörerna som styr vår bransch” var hans raka och för många obekväma sanning.
På samma sätt som arkpressarna 70x100 översvämmade marknaden på 1990-talet med konkurser som följd finns idag tecken på att man förköper sig på nya digitala tryckpressar. Frågan är om vi kommer att få se samma utveckling inom förpackningstryck som inom civiltryck. Vissa hävdar att det redan råder en stor överkapacitet på digitaltryck inom etikettindustrin.
Men vad som är orsak och verkan är inte alltid så lätt att avgöra. Det kan lika gärna vara så att företag som redan har problem att hävda sig med konventionell utrustning desperat söker nya affärsmöjligheter och kunder med digitaltryck. En ny dyr tryckpress kan då bli den sista spiken i kistan.
Även vi i fackpress fick oss en släng av sleven av Peter Veres. Han menar att vi överväganden har maskiner istället för människor på bild i tidningarna. Människa eller maskin – vad är viktigast? Döm själva av antal människor och maskiner på bild i denna tidning vad vi på Packmarknaden tycker.
Glad sommar!