Vägledning för äganderätt till avfall
I takt med att mer avfall ses som en värdefull resurs blir det allt viktigare vem som äger avfallet och får bestämma över hur det ska hanteras. För att hjälpa företag och kommuner att undvika tolkningsskiljaktigheter har Återvinningsindustrierna tagit fram en vägledning för innebörden av begreppet verksamhetsavfall.
Utgångspunkten för vägledningen är rättspraxis och förarbetena till lagstiftningen. I dag gör kommuner olika tolkningar av vilket avfall som ingår i det kommunala renhållningsansvaret. Det leder till att det råder stor osäkerhet för företag och andra verksamheter, såsom exempelvis livsmedelsbutiker och restauranger, vilket avfall de äger och bestämmer över.
– Restauranger har under många år fått betalt för vissa avfallsfraktioner, exempelvis frityroljor, av återvinningsföretagen. När kommuner beslutar att avfallet istället ingår i deras monopol så ska restaurangerna helt plötsligt börja betala en avgift till kommunerna för att de ska hantera något som restaurangerna tidigare har fått betalt för, säger Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg på branschorganisationen Visita.
Vägledningen innehåller exempel från olika branscher och tydliggör hur lagstiftningen ska tolkas. En enhetlig tolkning är viktig för både kommuner och företag. Med en tydlig vägledning kan den rättsosäkerhet som i dag råder för verksamhetsutövare minska. Ökad tydlighet om ägandet av avfallet gör det också lättare för företagen att våga satsa på, och investera i, mer hållbara återvinningslösningar.
– När företagen äger sitt avfall, och får ta ansvar enligt Polluter Pays Principle, så kan de ställa tydliga krav på det återvinningsföretag som levererar avfallstjänster, exempelvis detaljerad avfallsstatistik och hur olika materialslag ska återvinnas. Det ger också helt andra möjligheter att utveckla återvinningslösningar och minska kostnaderna för avfallshanteringen, säger Lina Bergström.
Länk till vägledningen: http://www.recycling.se/branschfragor/vagledning