P&G växlar upp till ny designplattform
Procter & Gamble använder Dassault Systèmes för bättre förpacknings- och produktdesign. P&G har nu 18 000 användare med nya 3DEXPERIENCE-plattformen och branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package.
Systemen används för att koppla ihop tusentals användare till data, medarbetare och konsumenter. P&G ska nu bli ännu bättre och snabbare på förpacknings- och produktdesign, kravhantering och programhantering.
– Beslutet att uppgradera vårt tidigare PLM-system från Dassault Systèmes till 3DEXPERIENCE-plattformen är en del av vårt arbete att omvandla vår verksamhet så att hela vårt arbetssätt omfattas av den digitala transformationen och ger mervärde i alla led. 3DEXPERIENCE-plattformen underlättar integrering av all innovation inom företaget, samt en förbättrad användarupplevelse för vårt tekniska team, säger Jean-Louis Hospitel, IT-chef på P&G.
P&G har 10 produktkategorier och 65 varumärken på fler än 80 marknader. 3DEXPERIENCE-plattformen hjälper P&G att bli mer skalbara och flexibla i sitt innovationsarbete, samt att effektivt kunna hantera och påskynda produktutvecklingen med tanke på korta produktlivscykler, föränderliga kostnader för råvaror samt varierande efterfrågan från konsumenter.
– Branschlösningarna Perfect Product och Perfect Package baseras på 3DEXPERIENCE-plattformen och rullas ut bland 18 000 användare inom P&G-koncernens avdelningar för forskning och utveckling, produktförsörjning, kvalitetskontroll med flera, för att stödja design och produktutveckling. Användarna får tillgång till en och samma digitala samarbetsmiljö, oavsett var i världen de befinner sig, och kan spåra, dela och återanvända projektdata i sitt arbete.
– 3DEXPERIENCE-plattformen kan minska utvecklingstiden för en produkt med upp till 20 procent. Det är en stor fördel i en bransch som hela tiden kräver större, bättre och snabbare innovation från företag, som ständigt måste anpassa sina prioriteringar till följd av förändrade beteenden och krav hos konsumenter. Arbetet med att ta fram och leverera nästa storsäljare på marknaden blir så mycket mer effektivt, säger Philippe Loeb, vice vd för konsumentförpackade varor och detaljhandel, Dassault Systèmes.