23948sdkhjf

Stora Enso på ”Livsmedelsförpackningar i Fokus”

I förra veckan arrangerades eventet Livsmedelsförpackningar i Fokus i Stockholm. Det var 250 personer som deltog under seminariedagen och som besökte mässan, där ett tjugotal företag var representerade.
Stora Enso fanns med på mässan och visade några av de senaste förpackningslösningarna för livsmedel, bland annat EcoFishBox, den vattentäta wellpappförpackningen för fiskindustrin.

– Det har varit bra och intressanta diskussioner, där mycket har handlat om hållbarhet. Intresset för EcoFishBox har varit stort liksom intresset för vår senaste viewpoint, där vi presenterar de senaste förpackningstrenderna inom frukt och grönt, säger Nils von Essen, marknadsspecialist, Division Packaging Solutions, Stora Enso.

Det var ett omfattande och högkvalitativt seminarieprogram där livsmedelsförpackningar diskuterades ur ett antal olika perspektiv. Föredragen handlade om de senaste trenderna, export, design och hållbarhet. Material fanns också med på agendan och där var Mikael Hannus, Innovationschef Sverige en av talarna.

Mikael berättade hur man inom Stora Enso jobbar med materialutveckling. Han lyfte fram mjölkförpackningen som ett konkret exempel.

– Under senaste tiden så har det hänt mycket kring mjölkförpackningarna. De har blivit betydligt mer användarvänliga; lättare, enklare att öppna och smidigare att greppa och hälla ur. Allt detta bygger på utvecklingen av materialvetenskap och förpackningsdesign. Vi lär oss hela tiden inom branschen och tar steg framåt för att utnyttja fiberegenskaperna på bästa sätt, säger Mikael Hannus.

Mikael berättade om Stora Ensos satsning på biokomposit i Hylte, som leder till att man får fram mer innovativa och hållbara alternativ till plast. Han presenterade satsningen på mikrofibrillär cellulosa (MFC) i Fors, Imatra och Ingerois. Där Stora Enso skalar upp MFC-produktionen i fabriksmiljö.

– Det finns många spännande användningsområden för MFC, exempelvis som barriärskikt som står emot fett och syre i förpackningar. Vi hoppas kunna ersätta fossilbaserade ytskikt och aluminiumskikt med MFC, som är ett förnybart och mer hållbart alternativ, säger Mikael Hannus.

Dessutom talade Mikael om satsningen på intelligenta förpackningar och det fokus som finns för utveckla energilagring i material.

Mikael ingick även i ett panelsamtal där det bland annat diskuterades om svårigheten för konsumenten att välja bästa möjliga material ur hållbarhetsperspektiv. Drömmen om att finna ett material som löser alla utmaningar diskuterades också. Men det konstaterades att det kommer att ta tid att finna detta optimala material, även om det händer väldigt mycket inom materialutveckling nu.

I panelen deltog: Björn Norberg, Sales Manager Printed Electronics, RISE ICT/Acreo, Marco Lucisano, Director, Papermaking & Packaging, RISE Bioeconomy, Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso Ulrica Edlund, Professor fiber och polymerteknologi, KTH.

Arrangörer av mässan var Packmarknaden, Livsmedelsföreningen och Livsmedel i Fokus. Moderator under seminariet var Per-Stefan Gersbro.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.735