Lexit app ökar livsmedelssäkerheten
Lexit Group har levererat en ny app och ett system för att öka kvaliteten och säkerheten på den mat som erbjuds i fyra av Bamas nya salladsbarer. Första butiken att använda systemet är Rema 1000 på Torggata i Oslo.
– För att förhindra avvikelser på dessa parametrar meddelar vi i förväg butikspersonalen, via e-post och sms på mobil, så att de kan vidta åtgärder och se till att innehållet i salladsbaren alltid är färskt, säger Mikael Thorsgaard, Försäljningschef mjukvara.
Han tillägger att man nu också utvecklar en app för butiksanställda med varningsmeddelande som är knutna till temperaturlogg, rengöring och underhåll. Denna version kommer att lanseras i mars-april för Android respektive iOS.
Utrullningen av det nya systemet för salladsbarer fortsätter i snabb takt framöver.
– Salladsbaren hos Rema 1000 är utrustad med en pekskärm från Firich Enterprises Ltd. (FEC). och en 2D-skanner från Zebra, båda levereras av Lexit Group.
– Skärmen är ett verktyg för butikspersonalen, men kan även användas som en informationsdisplay för kunderna. Här kan de få information om produkternas näringsinnehåll och allergener, förutom information om innehållet i utvalda sallader, säger Mikael Thorngaard.
Partnern Agrippa levererat utrustning och system för loggning av temperaturdata i salladsbaren och systemet är integrerat med Lexi Groups lösningar, som körs i molntjänsten Lexit Cloud.
Systemet har redan haft positiv effekt på försäljningen. Efter tre dagar ökad försäljning av sallader kraftigt i salladsbaren hos Rema 1000.