Santa Maria invigde mångmiljonsatsning
Santa Maria har invigt ett nytt distributionscenter i Kungsbacka. Det sex fotbollsplaner stora lagret har kostat 350 miljoner svenska kronor och förser hela Europa med kryddor och kryddade matkoncept.
Bland gästerna återfanns grannar, kunder, leverantörer, kommunrepresentanter och press. Men i centrum för hyllningarna stod 60 av Santa Marias medarbetare, som har lagret som arbetsplats och som har slitit hårt för att få till stånd en lyckad inflyttning.
– Det här har varit ett långt och tufft projekt. Vi har renoverat, byggt nytt, flyttat ut från tre gamla lagerlokaler och in här. Samtidigt har medarbetarna haft uppgiften att sköta ”business as usual”. De är väl värda att hyllas idag och jag vill tacka dem för deras stora engagemang och lösningsorienterade sätt att ta sig an alla utmaningar, säger Johan Sundelin.
Att valet av distributionscentrets placering föll på Kungsbacka, menar Johan Sundelin är naturligt. Redan innan fanns här tre lager för Santa Marias färdigprodukter. Men med tiden växte Santa Maria ur lagerlokalerna; svenskarnas aldrig sinande taco-konsumtion krävde större ytor. Nu har man samlat allt under ett tak, med plats för 30 000 pallar.
– Kungsbacka ligger geografiskt fördelaktigt placerat för vår verksamhet och vi upplever samarbetet med både kommunen och näringslivsrepresentanter här som mycket gott. Det känns roligt att kunna visa att vi satsar långsiktigt och tryggar arbetstillfällen i kommunen även fortsättningsvis, säger Johan Sundelin.
Distributioncentret i siffror
Yta : 33 000 kvadratmeter
Antal anställda: 60
Antal truckar: 50
Antal pallplatser: 30 000
Pallar ut/dag: 1500
Pallar in/dag: 1200
Byggtid: 11 månader
Kostnad: 350 MSEK