Nytänkande minskade förpackningsavfallet
DS Smith har hjälpt den globala komponenttillverkaren Schneider Electric att minska avfallet och sänka sina förpackningskostnader tack vare en ny innovativ design.
Eftersom Schneider Electrics produkter hjälper kunderna att minska sitt koldioxidavtryck tyckte företaget att det var viktigt att förpackningarna gjorde det också. De ville ha en förpackningslösning som minskade avfallet och vände sig därför till DS Smith som är Packaging och Supply Chain Strategist.
DS Smith experter använder sig av sin PackRight-metod och Schneider Electric fick möjligheten att tillsammans med DS Smiths förpackningsexperter konstruera och arbeta fram ett innovativt koncept som kunde uppfylla kraven som ställdes.
Den nya produkten blev ett lyft ur miljösynpunkt, menar Miroslav Bilek, Packaging Commodity Buyer på Schneider Electric.
– Många av våra tidigare produkter hade inkluderat instruktionsblad, men för att slippa detta tryckte DS Smith instruktionerna direkt på produktförpackningen. Den nya förpackningslösningen gillades av våra kunder, så vi började använda den för flera av våra produkter. Vi är väldigt nöjda över att de kom fram till en så innovativ förpackning.
Den nya lösningen minskar inte bara förpackningsmängden som kunderna måste göra sig av med, utan minskar även Schneider Electrics förpackningskostnader.
Gustaf von Segebaden, Electronics Market Segment Business Unit Director på DS Smith, säger:
– Schneider Electric hade tydliga mål, och med hjälp av vår PackRight-metod kunde vi hitta en design som uppfyllde deras förväntningar. Det kan tyckas som en liten förändring att trycka instruktionerna på förpackningen istället för på ett separat papper, men det kan faktiskt leda till stora skillnader när produktionen är så stor som hos Schneider Electric.