Skarp kritik mot miljöuttalande från IKEA
IKEA meddelade via ett pressmeddelande i slutet av förra året att man har fasat ut alla delar av EPS (expanderad polystyren) i sina platta paket. IKEA hänvisade till miljöskäl. Men nu får de mothugg av branschorganisationen för EPS-tillverkare som menar att IKEAs beslut inte vilar på vetenskaplig grund, utan bara är allmänt tyckande.
Vidare påstår IKEA att volymen EPS som användes vid IKEA innan ändringen uppgick till 7 400 lastbilar fyllda med polystyrenskum eller mer än hälften av volymen i Empire State Building.
– Varför ska vi fylla luften i våra platta paket med något som är farligare än luften själv?, frågade Peter S Larsson, Packaging Sustainability Leader på IKEA Sweden, retoriskt i pressmeddelandet.
– Vi frågade oss denna fråga och bestämde oss för att utveckla återvinningsbara alternativ som är lika bra eller bättre, lika billiga eller billigare och lika enkla att använda som polystyren. Det tog fyra år, men nu kan vi säga "vi gjorde det!", sa Larsson.
Vidare hävdar IKEA i sitt pressmeddelande att:
”EPS är ett billigt, ändamålsenligt förpackningsmaterial som är lätt att använda och ofta används över hela världen. Men det är också en oljebaserad produkt som inte kan återvinnas i industriell skala, och i vissa regioner hamnar på soptippen. Det är inte nedbrytbart i naturen utan bryts stället ner till mindre och mindre delar som är skadliga för människor och djur.
De nya förpackningslösningarna kommer från fiberbaserat material som kan återvinnas flera gånger och fungerar bra med återvinningssystem som används av de flesta länder idag.”
Formuleringarna har retat upp den EPS-tillverkande industrin som genom sin branschorganisation EPS Industry Alliance i skarpa ordalag kritiserar IKEAs beslut. Man ifrågasätter IKEA´s argument att det skulle vara av miljöskäl som man genomför förändringen eftersom man menar att IKEA inte någonstans underbygger sitt beslut med mätbara fakta eller vetenskapliga studier. Konsumenter runt hela jordklotet borde kunna förvänta sig mer av IKEA, menar man.
– Världens konsumenter bör förvänta sig mer från IKEA, som sedan länge byggt upp en offentlig bild av miljövård och vars varumärke har starka band till hållbarhet. När man använder begrepp som hög nivå av hållbarhet och miljövård som försäljningsargument, borde det också göra företaget mer ansvarigt för att redovisade förändringar backas upp av vetenskapliga fakta, korrekt matematik och omfattande livscykelanalyser, säger EPS-industrin sitt officiella uttalande.
Läs hela uttalandet EPS Industry Alliance & European Manufacturers of EPS