23948sdkhjf

Från 400 ton till 0 avfall

Henkel´s Beauty Care division har i ett samarbete med etikettleverantören Raflatac nått ner till 0 i etikettavfall på sina produktionslinjer. Detta genom Raflatac´s återvinningskoncept RafCycle som samlar in och återvinner backpapper – release liner.
Henkel´s Beauty Care division som har varumärken som Schwarzkopf genererade mer än 400 ton silikoniserad lineravfall på sin produktionsanläggning i tyska Wassertrüdingen under 2016. Genom UPM Raflatacs återvinningskoncept RafCycle har Henkel kunnat återvinna rubbet, vilket motsvarar 20 fullastade lastbilslaster med lineravfall.

RafCycle-konceptet ger ett nytt liv till avfall från självhäftande etiketter, avfall som tidigare gick till förbränning eller deponering med en hög avfallskostnad som följd. I detta framgångsrika projekt tar UPM hand om använd release liner från Henkel och återvinner den till nytt grafiskt tryckpapper för böcker och tidskrifter på sitt eget pappersbruk UPM Plattling i Tyskland.

– Att samarbeta med våra partner längs hela värdekedjan är en viktig del i vår hållbarhetsstrategi, säger Greg Douglas, Business Development för Tejp, Etiketter, Coatings på Henkel i Europa.

– Samarbetet med UPM Raflatac speglar vår tro att hållbarhet är oskiljaktigt förenad med innovation och effektivitet. I våra möten med UPM Raflatac, har våra experter kunnat bidra med nya idéer för ytterligare förbättringar, särskilt för ny hållbar etikettdesign.

– Henkel har en bred roll i etiketternas värdekedja – både som råvaruleverantör och som slutanvändare av etiketter. Detta göra Henkel till en viktig partner för oss, och RafCycle-programmet är en viktig del i vårt samarbete, säger Juha Virmavirta, Director, RafCycle solutions, UPM Raflatac.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094