Smurfit Kappa fick prestigefullt innovationspris
Smurfit Kappa och Nestlé Waters har tillsammans vunnit kategorin ”Innovation for Business” vid det prestigefyllda ”Trophee de Achats” som uppmärksammar framstående prestationer mellan inköpsavdelningar och leverantörer.
Priset får de bägge företagen för sitt samarbete vid lanseringen av en innovativ maskinlösning med namnet Smurfit Kappa Rotor vilket ledde till ömsesidiga kommersiella fördelar. Smurfit Kappa Rotor har utvecklats speciellt så att rullar med halkskyddspapper ska kunna kapas till önskad pallstorlek istället för att använda traditionella förkapade ark. Det ger kunden maximal flexibilitet samtidigt som produktionsprocessen förenklas.
Efter att Rotorn har kapat pappret läggs arket sedan mellan lager av gods på pallen för att förstärka produkternas stabilitet genom hela leveranskedjan. Halkskyddsskiktet på pappret skapar hög friktion och minskar betydligt risken för skador på produkterna.
Rotorn har också den extra fördelen att kunna vika en flik på glidarket som när den förses med tryck kan användas för att öka kommunikationen med kunderna i detaljhandeln. En undersökning med 750 kunder visade att ett tryckt budskap på lagren i en pall förbättrar produktens synlighet med 11 % och köpavsikten med 27 %.
Didier Durcudoy, Smurfit Kappa European Account Director, hade denna kommentar:
– Det här är en mycket spännande prestation och vi är stolta över att dela utmärkelsen med våra partner på Nestlé Waters. Rotorn har fått mycket uppmärksamhet av inköpschefer i branschen och vi fortsätter att göra innovation till en central del av vår verksamhet för att kunna maximera våra kunders framgångar.