23948sdkhjf

Skogsindustrierna lanserade ny forskningsagenda

Skogsindustrierna lanserade i tisdags skogsnäringens nya forskningsagenda. Detta gjordes i Stockholm i samband med en konferens där bl a Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht var en av talarna.
Skogsnäringens betydelse för Sverige och forskningens roll för att utveckla den svenska skogsnäringen var temat för konferensen, som samlade totalt 170 personer från näringsliv, politik och akademi.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht framhöll vikten av att satsa på forskning om Sverige ska fortsätta vara i världsklass inom skogsnäringen även i framtiden.

– Skogen är en motor för välfärdssverige och en fantastisk resurs om vi brukar den på ett hållbart sätt, säger Sven-Erik Bucht.

Stora Enso hade två talare på plats: Per Lyrvall, Sverigechef och Mikael Hannus, Innovationschef Sverige. Stora Enso gör stora satsningar på innovationsområdet varje år. Omkring 1 miljard kronor satsas årligen på forskning och utveckling.

– Den nya bioekonomin handlar om förnyelsebarhet, hållbarhet och innovation. Det gäller att få högsta möjliga värde och nytta av varje del av trädet. Bra exempel på detta är Stora Ensos senaste innovationsinvesteringar i form av biokompositproduktion i Hylte och utökad kommersiell användning av mikrofibrillärcellulosa i förpackningskartong i Fors, Imatra och Ingerois, säger Per Lyrvall, Sverigechef, Stora Enso.

Ifjol etablerade Stora Enso ett nytt innovationscenter för förpackningar i Helsingfors och ett nytt innovationscenter för biomaterial i Sickla. Satsningar görs även inom träprodukter där det nyligen lanserats nya byggsystem för höghus och modulhus i trä.

Mikael Hannus, Innovationschef i Sverige, har ingått i den kärntrupp som tagit fram skogsnäringens nya forskningsagenda. Denna agenda redogör för de 23 forskningsområden, som anses vara viktiga för den framtida bioekonomin. Att all forskning ska vara konsumentdriven är något som genomsyrar hela agendan.

– Med en gemensam forskningsagenda får vi en tydlig inriktning och kan utnyttja våra resurser mer effektivt. Att alla aktörer nu tar sitt ansvar och vågar göra satsningar är oerhört viktigt om vi ska lyckas utveckla befintliga och nya produkter och därmed stärka skogsnäringens konkurrenskraft, säger Mikael Hannus, Innovationschef Sverige, Stora Enso.

Mikael Hannus är en av talarna under programpunkten: ”Framtidens förpackningsmaterial” på konferensen ”Livsmedelsförpackningar i fokus” den 27 april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127