Mentor Communications får danska ägare
Förlaget Mentor Communications AB, i vilket Packmarknaden ingår, har sålts till Nordiske Medier, ett danskt BtB-förlag som i mångt och mycket liknar Mentor Communications AB.
Genom affären blir Nordiske Medier i särklass störst inom B2B-medier i Skandinavien med en total omsättning på omkring 270 miljoner SEK. Före affären hade Nordiske Medier 125 medarbetare i Ålborg, Köpenhamn, Göteborg och Oslo och en omsättning på ca 150 Mkr. Mentor utger 23 olika branschtidningar, har 80 medarbetare i Lidingö och Helsingborg och en omsättning på ca 120 Mkr.
Till ny VD i Mentor Communications AB, som tillsvidare behåller samma namn, har utsetts David Hindfeldt. Han efterträder Mikael Heinig ägare och grundare till Mentor Communications AB som kommer att fortsätta som rådgivare och styrelseledamot.
– Mentor har under en längre tid varit till försäljning, och jag är mycket trygg med att överlåta det framtida ägarskapet till Nordiske Medier och verksamhetens moderbolag Nordjyske Medier, säger Mikael Heinig, och tillägger. Det tecknar sig nu en spännande framtid för Mentor med tillförsel av Nordiske Mediers digitala kompetens samtidigt som kapitalbasen i Mentor förstärks.
Styrelsen i Mentor Communications AB kommer att bestå av Mikael Heinig, Claus Hovge Andersen, kommersiell direktör i Nordjyske och Morten Petersen, verkställande direktör i Nordiske Medier.
Nordiske Medier ingår i Nordjyske Medier, som är en av Danmarks största mediekoncerner. Efter sammanslagningen sysselsätter Nordiske Medier ca 100 medarbetare i Sverige, ca 100 i Danmark och ytterligare fem medarbetare i Norge. Totalt driver och äger Nordiske Medier 50 digitala medier samt 30 printmedier, som skickas till 450 000 nyhetsbrevsmottagare och till motsvarande antal läsare av printmedierna.