ICA märker frukt med laser
ICA börjar, som första svenska dagligvarukedja, testa en ny metod för märkning av frukt och grönt. Istället för klistermärken, tråg och plastfilm runt frukterna så märks produkterna med hjälp av laser direkt på skalet. Metoden är mer hållbar och ger en säkrare spåbarhet.
– Det är positivt att vi nu kan använda ny teknik för att få en bättre märkning ur ett miljöperspektiv. Ekologiska produkter behöver kunna särskiljas från övriga. Eftersom denna märkning finns på varje produkt så behövs varken klistermärken, tråg eller plastfilm runt produkten. Vi beräknar att vi sparar över 200 kilometer plastfilm per år bara på den ekologiska avokadon genom den här insatsen. Den totala effekten är betydande, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt ICA Sverige.
Fakta Lasermärkning
Med hjälp av laser ändras endast pigmentet i det yttre skalet på frukten eller grönsaken. Metoden lämnar inga spår i produkten. Märkningen används redan av livsmedelskedjor i Europa till exempel Carrefour. Maskinen finns i ett packhus i Holland där märkningen sker.