Frilans vann Bryggmästarens designtävling
Frilansdesignern Martin Schmetzer från Stockholm har vunnit Åbros designtävling om en ny look för varumärket Bryggmästarens. Han få 250 000 kronor i vinstarvode. Den nya designen lanseras under sommaren 2017.
– Det känns otroligt roligt! När jag läste briefen blev jag väldigt inspirerad. Åbro förklarade hur de strävar efter att Bryggmästaren ska andas hantverk och kvalitet även i sin design vilket överensstämmer med vad jag alltid strävar efter med mitt arbete, säger Martin Schmetzer.
Martin arbetar till vardags som frilansande grafisk designer i Stockholm. Bland tidigare arbete finns bland annat de hennatatueringar som prydde Zlatan Ibrahimovic’s kropp när fotbollsstjärnan uppmärksammade att 805 miljoner människor världen över är drabbade av svält. Vid sidan om den stora äran belönas Martin även med 250 000 kronor.
Lanseringen av Bryggmästarens nya utseende är planerad till maj 2017. Innan den nya designen möter allmänheten ska Martin färdigställa arbetet tillsammans med Åbro. Ola Passmark, som är Senior Brand Manager på Bryggmästarens, ser fram emot processen.
– Vi är ett familjebryggeri som har en tradition av att involvera våra vänner i produktutvecklingen för att förvalta och bygga vidare på familjekänslan. Det var otroligt hård konkurrens bland de tävlande men vi är jätteglada att nu få välkomna Martin med öppna armar till Bryggmästarfamiljen. Det ska bli otroligt roligt att tillsammans förvandla hans fantastiska vinnarbidrag till Bryggmästarens nya utseende, säger Ola Passmark.
Juryn, som bestod av Henrik Dunge (vd för Åbro), Alexander Stutterheim (grundare av Stutterheim Raincoats, John Sterner med på länk under jurymötet), Cheryl Akner-Koler (professor i teoretisk och tillämpad estetik på Konstfack) och Claes Carlsson (hängivet Bryggmästarens-fan) lämnade följande motivering till vinnarbidraget:
En tidlös och elegant design med stark självkänsla som genom små detaljer lyckas skapa mystik, samtidigt som det fångar hantverket i Bryggmästarens och speglar själva bryggprocessen. Flaskans form och etikett håller väl ihop, från en komplex flaska till en enklare burk. Den nya designen sticker ut, utan att skrika, och har kapacitet att växa med olika smaker och framtida bryggmästare. Vinnaren av Bryggmästarens designtävling bevarar varumärkets arv, kultur och historia och kommer göra den relevant för en lång, lång tid framöver.