23948sdkhjf

Projekt för minskat matsvinn i Norge

– Vi måste tillsammans göra stora ansträngningar för att minska matsvinnet i Norge, säger Annett Malmo, Key Account Manager i Lexit Group. Hon tror korrekt emballering och märkning är ett av flera viktiga steg för att ta itu med problemet.
Norska konsumenter slänger mat för minst 12 miljarder per år. Nu startas projektet "Korrekt förpackning för reducerat matsvinn" förkortat REforReM som kommer att pågå fram till 2018. Projektet syftar till att avsevärt minska matsvinnet, främst hos konsumenterna, men också inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Projektet finansieras av Forskningsrådet, dagligvarubranschen och leverantörerna. BAMA är projektägare medan Nofima är projektkoordinator.

Lexit Group är ett av företagen från förpackningsbranschen som deltar i projektet.

– Etiketter har utvecklats från att bara vara en enkel informationsbärare till att vara en viktig marknadsföringskanal med olika funktioner och syften. En bra etikett drar kundernas uppmärksamhet och gör att produkterna sticker ut i mängden, men medan den fortfarande är en viktig informationsbärare. Etiketten visar vad produkten innehåller, hur den kan användas, hållbarhet, förvaring, serveringstips, etc, säger Anett Malmo.

Det är viktigt att klargöra att maten kan ätas efter utgångsdatum om den förvaras på rätt sätt, menar hon.

– ”Bäst före” är inte samma sak som ”dåligt efter”. Etiketten ger konsumenterna information om livsmedelsinnehåll och hållbarhet, men kan också användas för att öppna och stänga förpackningen. Återförslutningen gör inte förpackningen 100 procent tät, men produkten i förpackningen kommer att hållas på plats och behovet av plastlådor typ tuppevare försvinner - vilket ger bättre hållbarhet eftersom produkten är i sin originalförpackning, säger Anett Malmo.

Det forskas mycket om hållbarhet, livsmedelsproduktion, inpackning och etikettlösningar. Lexit Group jobbar nära livsmedelsbranschen för att identifiera de bästa etikettlösningarna.

– Målet är att ytterligare minska spillet av mat och som tillverkare av etiketter kan vi bidra till att göra en liten skillnad. Men i slutändan är det upp till var och en av oss som konsumenter att göra den största jobbet, avslutar Anett Malmo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079