23948sdkhjf

Ny digital tjänst ska minska matsvinn

Karma lanseras nu i veckan och har redan knutit samarbete med cafékedjan Waynes Coffee och matgrossisten Martin & Servera.
En försöksperiod med utvalda restauranger i Stockholm under försommaren visade tydligt att användarna uppskattade appen och att restaurangerna minskade sitt matsvinn med över 50 procent, fick nya kunder och samtidigt en bättre insikt om köpbeteendet hos befintliga kunder.

– Bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton fullt ätbar mat, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på 2 miljoner ton. Med Karma-appen vill vi på ett enkelt sätt minska miljöpåverkan och låta fler ta del av den högkvalitativa mat som produceras, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare till Karma.

Idag säljer 40 restauranger och caféer i centrala Stockholm sin överskottsmat via Karma. Bolaget ansluter 5-10 nya restauranger och caféer varje vecka, och man har idag över 100 stycken aktörer som står redo att sälja sin överskottsmat.

– Minimal miljöpåverkan och hållbarhet är en av hörnstenarna i Wayne´s Coffees verksamhet. När Karma kom till oss och förklarade hur vi kan vara den första cafékedja som hjälper till att aktivt minska matsvinnet på ett sätt som alla tjänar på, var det ett enkelt beslut att ansluta oss till tjänsten, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef på Wayne´s Coffee.

Karma finns idag för Iphone, Android och ett användargränssnitt anpassat för restaurangerna har tagits fram.

– De resultat vi har fått visar att tjänsten fungerar för användare, restauranger och miljön. Vi har nu alla förutsättningar för att ta Karma till nästa nivå där vi genom en innovativ lösning bidrar till maximal samhällsnytta. Vi har en spännande tid framför oss, säger Elsa Bernadotte, finanschef och medgrundare.

Källa: Recyclingnet.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062