Rykande färsk lansering
Scandiflex har sedan starten levererat livsmedelsförpackningar i högkvalitativt flexotryck, men sedan oktober öppnar nu företaget upp för nya möjligheter tack vare installationen av en ny digitalpress.
Installationen och provkörningar av den nya digitala tryckpressen har pågått under hela våren och nu rullar äntligen det första digitaltryckta jobbet ut från den nya HP Indigo 20 000.
– Det här är den första produktlanseringen som vi kör ut från digitalpressen och det ska bli otroligt roligt att få se produktserien i butikshyllan. Vi ser att det finns en stor efterfrågan på digitaltryck, då fler och fler varumärkesägare och designbyråer börjar upptäcka möjligheterna med det. Det som efterfrågas är inte bara skarpa lanseringar och snabba provtryckningar, utan också upplagetryckningar i kortare serier på samma substrat och färg säger Lars Vestergaard, försäljningschef Scandiflex Sverige.
Scandiflex är nöjda med samarbetet för design- och förpackningsutvecklingen med Kostym Designindustries. Det beskrivs av båda parter som ett spännande projekt.
– Vi valde att utmana en traditionell förpackningslösning. Projektet hade inte tidsutrymme att investera i några nya maskinlösningar, så digitaltrycket öppnade upp helt nya möjligheter för oss då vi kunde trycka direkt på överfilmen som sedan svetsas på trågen. Vi har jobbat med mycket detaljerade produktbilder som ställde höga krav på trycktekniken och vi är väldigt nöjda med att de kan erbjuda oss korta ledtider, men framförallt en otroligt bra bildkvalitet säger Madelene Breiling, förpackningsutvecklare på Kostym Designindustries
Scandiflex är en av Sveriges ledande producenter av tryckta flexibla förpackningslaminat för livsmedelsindustrin. Scandiflex arbetar med modern teknik och förstklassigt flexotryck vilket ger korta ledtider och förlänger hållbarheten i distributionsleden.