Flextrus köper Mediaköket
Flextrus, ledande inom flexibla förpackningar i Skandinavien, köper Mediaköket Grafiska AB i Helsingborg. Affären följer på ett tidigare aviserat samarbete inom digitaltryck mellan företagen.
Flextrus ser förvärvet av Mediaköket som ett viktigt steg för att möta nya behov hos både större och mindre kunder, som kräver snabbare process att nå marknaden med sina produkter och möjlighet att trycka unika budskap på varje förpackning, s k variabeltryck. Digitaltryck är ett viktigt komplement till Flextrus omfattande erbjudande som inbegriper avancerat flexotryck och skräddarsydda material med rätt barriäregenskaper för varje kund och produkt, menar företaget.
– Vi är mycket glada över att välkomna Mediaköket till Flextrus och ÅR Packaging. De har omfattande expertis inom ett område som vi är övertygade kommer att tillföra ytterligare en dimension till oss och ÅR Packaging, säger Maud Rahm, VD för Flextrus.
– Vi anser att framgång inte bara handlar om att köpa digitaltryckskapacitet, men är mycket mer kopplat till att ha en djup förståelse och kunnande i hur man kan använda digitalteknologin och omsätta det till nytta för våra kunder. Mediaköket bidrar med denna kompetens och kan ge full service inom detta område.
Flextrus är en del av koncernen ÅR Packaging och Harald Schulz, VD för ÅR Packaging, kommenterar affären;
– Jag är mycket nöjd med att integrera Mediaköket i vår koncern och är övertygad om att de tillför fördelar till de marknader vi agerar på och till våra kunder, vilket är en del av vår strategi att erbjuda full service. Den nya teknologin kan användas för ett brett spektrum av material, applikationer och marknadssegment. Mediaköket utgör en viktig plattform för den fortsatta utvecklingen av vårt digitala erbjudande och stärker vårt teknologiska avtryck i linje med vår fastlagda strategi.
Mats Winde, ägare av Mediaköket säger;
– Mediaköket har utvecklats till ett företag med omfattande digitalt kunnande och produktionsmöjligheter och vill nu ta nästa steg. Flextrus och ÅR Packagings breda marknadskännedom och stora produktportfölj gör dem till en utmärkt ny ägare att tillsammans med utforska ökade affärsmöjligheter inom digitaltryckta förpackningar.