Ny smart matetikett testas i höst
Lundaföretaget Innoscentia AB utvecklar en smart sensoretikett som avslöjar hur maten mår i en förpackning. Företaget erhöll i somras utmärkelsen Global Innovation Award 2016 och har fått en halv miljon kronor från Vinnova för att i samarbete med etikettföretaget Beneli i Helsingborg ta fram en prototyp som ska testas i butikerna under hösten.
– Kortfattat kan man säga att vi tagit fram ett bläck som binder restprodukter från bakteriernas metabolism. Reaktionen går att avläsa elektroniskt och vår idé är att integrera vår teknik i en digital etikett som sedan ska kunna appliceras på bland annat färskpackat kött, förklarar Robin Thiberg, CEO i Innoscentia AB.
Enligt Erik Lindberg, COO, är Innoscentias vision att etiketten som talar om hur maten ”mår” ska ge livsmedelsvärdekedjan både ökad säkerhet och spårbarhet. Etiketten har potential att förlänga hållbarheten för livsmedel och undvika onödigt matsvinn samt upptäcka patogena utbrott innan de når detaljhandeln och konsumenterna.
Erik Lindberg mottog priset Global Innovation Award 2016 av Kronprinsessan Viktoria under EAT Stockholm Food Forum i juni och sa då;
– Den globala livsmedelsteknikscenen växer för varje dag, så konkurrensen om denna typ av utmärkelse är hård. Det gör mig extra glad att EAT Stockholm Food Forum och juryn vill uppmärksamma Innoscentias innovationsarbete. Min förhoppning är att utmärkelsen ska föra oss ett steg närmare till att bidra positivt till livsmedelsindustrin globalt.
Erik Lindberg säger att han och Robin Thiberg såg stor potential i att kommersialisera tekniken och har från dag ett arbetat med marknadsdriven produktutveckling av bolagets teknik, vilket tagits fram med dragkraft från livsmedels- och förpackningsindustrin. Flera strategiska partnerskap finns redan med flera köttproducenter i Skandinavien och framtida leverantörer och distributörer av produkten.
Innoscentia finansieras för närvarande genom bidrag från innovationsmyndigheten, Vinnova samt resurser från marknaden. Under hösten kommer Innoscentia att ha sin prototyp klar och kommer då att genomföra tester i butik. Nästa steg blir att kommersialisera produkten och det kommer i så fall då att bli aktuellt att hitta extern finansiering.
Att valet av samarbetspartner för utveckling av etiketten föll på Beneli kommenterar Robin Thiberg.
– Beneli har både rätt kompetens och rätt attityd till nya innovationer. Vi är ännu ett litet företag och uppskattar att de vill utveckla det här tillsammans med oss.
Michael Bäärnhielm, Head of Innovations på Beneli, säger;
– Projektet är mycket intressant eftersom det innefattar flera av de sensor- och kommunikationsteknologier som Beneli just nu fokuserar på.
Global Innovation Award är ett samarbete mellan Medicon Village och EAT Foundation. Priset har som syfte att hedra och uppmuntra initiativ som skapar en ny marknad eller process för hållbara och hälsosamma livsmedel, deras produktion eller konsumtion. Prissumman är på 25 000 USD och har donerats av Mats Paulsson Stiftelse för forskning, innovation och samhällsutveckling.