Nya etiketthandboken avtäcktes
På Empack i Kista förra veckan presenterades den nya etiketthandboken. Boken avtäcktes vid en ceremoni av Lotta Samuelsson från Boxon Systems och Etikettgruppens arbetsutskott.
Grafiska Företagen och tidningen nord emballage har i samarbete tagit fram en uppdaterad version av Etiketthandboken med nya namnet ”Etiketten i Fokus” och underrubriken ”Boken som hjälper dig att göra rätt när du ska köpa etikett” . I den nya versionen har en del material tagits bort, en del finns kvar och mycket har tillkommit. Det innebär att antalet sidor nu är 88, en ökning med drygt 30 sidor jämfört med den första versionen.
Förutom handfasta råd och förklaringar av olika fackuttryck har designers och etikettköpare intervjuats. Bl a ger Peter Neumeister från varumärkes- och designbyrån Neumeister sin syn på etikettdesign, Stefan Santos , marknads- och innovationschef på Spendrups, ser på etiketten ur ett kundperspektiv, Lars Wallentin , designguru med 40 år på Nestlé ger handfasta råd i ett antal punkter och Maria Schmidt Larsson från Daucus Design berättar om varför hon älskar etiketter.
Medlemsföretagen i Etikettgruppen erhåller några böcker kostnadsfritt, och kan sedan beställa fler. Även andra än medlemmar kan naturligtvis beställa den. I bägge fall gäller följande länk:
http://boken.packnews.se/