Ny VD för Arla Sverige
Den 1 november 2016 blir Patrik Hansson ny VD för Arlas svenska verksamhet. Han kommer närmast från en position som ansvarig för Arlas verksamhet i Sydostasien och tar över efter Henri de Sauvage.
Patrik Hansson har en gedigen förståelse för den svenska marknaden och kan Arlas styrkor och utmaningar. Han kom till Arla 2011, som ansvarig för ost, smör och fruktdrycker i Sverige. Innan dess hade han nära 20 års erfarenhet av marknad, försäljning och finans inom internationella snabbrörliga konsumentvaruföretag. År 2015 utsågs Patrik till ansvarig för Arlas verksamhet i Sydostasien (SEA), som under hans ledarskap har blivit en av Arlas snabbast växande internationella marknader.
– Jag är mycket glad över att återvända till Sverige för att leda och utveckla Arla, men också för att vara med och skapa långsiktiga förutsättningar för lönsam mjölkproduktion i Sverige. Arla är ett fantastiskt företag som jag tror har en särskild plats i svenskarnas hjärtan. Jag är övertygad om att våra naturliga och hälsosamma produkter, tillsammans med den kooperativa modellen, är ett vinnande koncept med dagens och morgondagens konsumenter, säger Patrik Hansson.
Henri de Sauvage fortsätter som extern strategisk rådgivare till Arlas europeiska organisation och ska hjälpa till med att utveckla den europeiska Foodservice-verksamheten.
För att säkerställa en smidig överlämning till Patrik kommer Henri att finnas tillgänglig till den 1 december 2016. Då formaliseras även att Reijo Kiskola, ansvarig för Arlas finska verksamhet, och Jakob Bernhard Knudsen, ansvarig för Arlas danska verksamhet, kommer att rapportera direkt till Peter Giørtz-Carlsen, Executive Vice President och ansvarig för Arlas europeiska verksamhet, istället för som tidigare till Sverigechefen.
Processen för att hitta en efterträdare till Patrik Hansson i Sydostasien har påbörjats.