Iggesund Paperboard i topp
Kartongföretaget Iggesund Paperboards marknadsledande varumärken Invercote och Incada, finns återigen bland de tre mest värdefulla varumärkena på den europeiska kartongmarknaden, enligt en nyligen släppt varumärkesstudie som Opticom International Research genomfört bland europeiska kartongkonverterare och varumärkesägare.
– Vi har sällan synpunkter på Incadas kvalitet och vi får alltid utmärkt teknisk service, kommenterar en brittisk konverterare med inriktning på kosmetik och skönhetsprodukter. Invercote har varit vårt huvudsakliga kartongval i många år, och den fungerar väl i vår produktion, intygar en annan brittisk konverterare med en mer allmän inriktning.
– Vi är otroligt glada och stolta över våra fina och starka varumärken, som har så stor betydelse för såväl våra kunder, medarbetare och affärer. När våra kunder och intressenter dessutom betygsätter oss så högt är det ett kvitto på vi gör rätt saker och därtill hjälper våra kunder bli framgångsrika, säger Charlotte Lagerwald, Marketing Strategy Director, som ansvarar för att förvalta och vårda Iggesunds varumärken.
Iggesund Paperboard som företag och produktvarumärkena Invercote och Incada har en hög och stigande igenkänningsfaktor. Sätter man dessutom kännedomen i relation till Iggesunds storlek jämfört med konkurrenterna, Stora Enso och Metsä Board som båda är betydligt större företag, framstår det ännu tydligare att Iggesund Paperboards varumärken är väl igenkända.
Opticom tar även fram en motsvarande ranking av kartongvarumärken baserat på intervjuer med ägare till konsumentvarumärken inom sex olika marknadssegment: torra livsmedel, kylda & frusna livsmedel, choklad & konfektyr, vin & sprit, parfym, kosmetik & skönhetsvård samt läkemedel. Både Invercote och Incada är solklara ledare på första och andra plats inom segmenten parfym, kosmetik och skönhetsvård.
– Undersökningen omfattar visserligen bara Europa, men den stärker ändå vår argumentation när vi försöker bredda och öka vår försäljning i både Asien och USA. Våra nya servicelösningar i Asien och på USAs västkust ger oss en ny konkurrenskraft på dessa marknader som vi inte tidigare haft. Och de europeiska varumärkesägare som producerar i Asien kan nu vara säkrare på att även där kunna använda Invercote, kommenterar Arvid Sundblad, VP Director Sales & Marketing och globalt ansvarig för Iggesund Paperboards försäljning.