23948sdkhjf

Packmarknaden – din guide till förpackningsbranschen!

Välkomna tillbaka till en intensiv förpackningshöst. I början av oktober slås portarna upp till easyFairs tvådagarsmässa om förpackningar i Kista, Empack 2016. Packmarknaden är som branschens media och mässans officiell mediapartner naturligtvis i händelsernas centrum. I detta nummer finner du en guide till utställare och seminarieprogram, på sidan 29-45.
Men om du inte kan stilla dig till dess och bor i Göteborgstrakten kanske du vill värma upp med ett Pack@lunch. Den 30 september kommer Packmarknadens ambulerande möteskoncept till Sveriges framsida för första gången. Temat är hållbarhet och värd är BillerudKorsnäs. Detta och kommande event hittar du på Pack@lunch.se .

Vi har haft ett något längre utgivningsuppehåll än vanligt i år över sommaren för att tajma Empack 2016 som i år flyttats fram till början av oktober. Det märks när man försöker få plats med allt som har hänt i branschen sedan den senaste utgåvan. Det fylls snabbt på med nyheter från vår expansiva bransch. Ta en titt på nyhetssidorna i detta nummer så förstår du vad jag menar. Den som väntar på min rapport från Drupa får därför snällt vänta till nästa utgåva den 24 oktober. En fullödig rapport utlovas!

Samma dag som Packmarknaden nådde er läsare i mitten av juni kom beskedet om att allt hopp nu är ute för fortsatt livsmedelsproduktion på Findus i Bjuv. Fabriken läggs ner och drygt 400 personer förlorar jobbet. Det sägs pågå förhandlingar mellan Findus och intressenter till fabrikslokalerna. Det återstår att se vad som kommer ut av dem. Det vore en förlust för svensk livsmedelsindustri, liksom för Findus, om inte det snabbt kom igång annan livsmedelsproduktion i lokalerna.

Om någon saknar nomineringsförfarandet till Packaging Industry Award i år (vilket jag hoppas det är någon som gör) ber vi att få återkomma med denna tävling. Våra resurser på Packmarknaden har i år inte riktigt orkat med att ro denna tävling i land. Vi för dock diskussioner med samarbetspartner i syfte att göra denna tävling mer publik i såväl genomförande som presentationen av vinnarna. Det är bara att hoppas att dessa planer går i lås. Sverige behöver en plattform för förpackningsutvecklare och designers att visa upp sig på.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062