23948sdkhjf

Ska tredubbla försäljningen av drycker

En mjölk-och fruktdryck, en mjölk- och tedryck och en proteinrik energidryck. Detta är en del av Arlas nya målsättning för att tredubbla omsättningen inom drycker som ligger utanför marknaden för den vanliga vita mjölken. Arla vill utmana läskmarknaden med hälsosammare mjölk-alternativ.
En viktig satsning i Arlas affärsstrategi "Good Growth 2020" är att ta tillvara på möjligheterna på dryckesmarknaden med ett sortiment bestående av hälsosammare alternativ baserade på mjölk och naturliga ingredienser. Målet för 2020 är att tredubbla försäljningen av mjölkbaserade drycker från 230 miljoner euro 2015.

Den globala marknaden för mjölkbaserade drycker utgör idag omkring 100 miljarder euro i årlig detaljhandelsförsäljning, vilket motsvarar storleken av den globala marknaden för vanlig vit mjölk. Men den växer mycket snabbare, särskilt utanför Europa.

– Nu tar vi ett mer strategiskt grepp på de drycker som ligger utanför vanligt vit mjölk och bygger varumärken inom detta område, och därmed utvidgar vi Arlas spelrum för flytande mjölkprodukter till det dubbla. Det skapar betydande tillväxtmöjligheter och mer värde för aktieägarna, säger vVD och koncerndirektör för global marknadsföring och innovation i Arla, Hanne Søndergaard.



Den moderna livsstilen innebär att överallt i världen äter man alltmer mellanmål och allt fler får sin näring utanförhemmet. Fasta måltider blir allt färre, fler kvinnor arbetar, och fler människor lever i större städer.

– Vi har en stor möjlighet att erbjuda människor näring när de behöver det, baserat på de naturligt goda egenskaperna hos Arlas mjölk. Vår mjölk skall inte bara vara tillgänglig i literstora kartonger i snabbköpet, utan bör även avnjutas som en välsmakande dryck på språng. Vi kommer att utöka vårt sortiment till att omfatta produkter som är näringsrika, energigivande och uppfriskande – oavsett var och när du behöver det. Detta kommer att skapa nya marknadsmöjligheter för oss på platser som närbutiker, bensinstationer, tågstationer, gym, arbetsplatser, kaféer, barer, etc, där vi i princip inte är närvarande i dag, säger Hanne Søndergaard.

Arla har inom drycker haft stor framgång med sitt dotterbolag Cocio och samarbetar med Starbucks inom kalla kaffedrycker. Nyligen har också lanserats drycker som Arla Protein, Arla Ajoy och Arla Move med naturliga ingredienser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062