Studentprojekt blev kommersiell förpackning
Studenterna på yrkeshögskoleutbildning Förpackningsdesigner på Brobygrafiska fick hösten 2015 en brief från Nestlé att ge designförslag till förpackningen av den nya produkten God Morgon Fiberdryck. Resultatet av projektet blev så lyckat att Nestlé valde att gå vidare med ett av förslagen och nu finns förpackningen på butikshyllan.
– Vi upplevde en otroligt hög nivå på alla gruppernas presentationer, såväl inom konsumentinsikt, designförslag och tankar om logistikoptimering. Vår relation har varit mycket professionell och vi vill gärna arbeta med Brobygrafiska igen. Vi har med designen fått bra feedback från Nestlé globalt och nu väntar vi ivrigt på svar från konsumenterna, säger Signe Lilledal - Nordic Brand Manager Nestlé.
– För att de studerande ska komma nära verkligheten försöker vi i så stor utsträckning som möjligt att göra samarbetsprojekt med varumärkesägare och företag i branschen. Brobygrafiska får genom dessa samarbeten en nära kontakt med branschen och kan därmed hålla rätt riktning och nivå på utbildningen, säger Mats Olsson, lärare förpackningsdesign, Brobygrafiska.