På torsdag avgörs PIDA
På torsdag avgörs den svenska delen av PIDA, Packaging Impact Design Award, den prestigefyllda internationella tävlingen i förpackningsdesign. I år tävlar kreativa designstudenter i att utveckla smarta och tekniskt innovativa förpackningar.
– Nya tekniska lösningar som till exempel Near Field Communication och hologramtryck erbjuder nya sätt för konsumenten att interagera med förpackningar. Årets uppdrag handlar därför om att utmana konventionella förpackningar och istället skapa en smart, futuristisk och tekniskt innovativ lösning inom elektroniksegmentet. Mer konkret vill vi att studenterna ska använda ny teknik kreativt i sin utformning av förpackningen, säger Elin Li, Business Development Director på Cartonboard BillerudKorsnäs.
BillerudKorsnäs är ledande inom hållbara och nyskapande förpackningsmaterial och -lösningar. Syftet med tävlingen är att medverka till en hållbar framtid genom att satsa på kunskapsutveckling i branschen och samtidigt skapa en arena för möten mellan framtidens förpackningsdesigners och branschens olika aktörer.
– Genom PIDA får studenterna chans att visa vad de kan i ett skarpt projekt och visa upp sin kreativitet för en jury av branschspecialister. Dessutom bjuds redan etablerade i branschen på inspiration, trender och nytänkande från den unga generationen förpackningsdesigners, säger Elin Li.
PIDA är ett sätt för initiativtagaren BillerudKorsnäs att driva utvecklingen inom förpackningsdesign och samtidigt skapa en mötesplats för branschen. I tävlingens regler ingår att förpackningarna ska vara gjorda av premiumkartong från BillerudKorsnäs, ett material som lämpar sig särskilt väl för lite exklusivare konsumentvarumärken.
Priser delas ut i fyra kategorier: ”Winner All Categories”,”Best Level of Shelf Impact”, ”Best Level of Innovation” och ”Best Level of User-friendliness”.