Förpackningen som fördubblar förtjänsten
Efter ett lyckat säljtest på Pressbyrån, där presentkortsförpackningen "Pillowpack" från JakeBox såldes vid vartannat presentkortköp, kommer nu förpackningen i nya somriga dekorer för alla som säljer presentkort.
En av dem som lyckades bäst är butiken i Farsta Centrum. Jeanette Väppling som driver butiken, är mycket nöjd.
– Det har funkat jättebra. Pillowpackarna är lättsålda om man bara frågar kunden. Då säger de flesta "Jamen det tar vi". 10 kronor är inget man tvekar på. Till och med flera av dem som köper SF-kort och får ett kuvert på köpet, har valt att köpa en förpackning, berättar Jeanette.
Det inte är helt lätt att hitta förpackningarna bland alla presentkorten, så är det viktigt att man frågar varje presentkortskund om de vill ha en förpackning, menar hon.
– Allra bäst går det om man också har ett par förpackningar vid kassan så kunden slipper gå tillbaka till hyllan.
Jeanette har förr inte sett presentkorten som nån större intäktskälla, utan mer som kunddragare. Men nu, i och med att man tjänar lika mycket på en förpackning som på ett presentkort, så kan man med minimal ansträngning fördubbla förtjänsten. På frågan om vad som skulle förbättras ytterligare svarar Jeanette och hennes personal att kunderna efterfrågar fler olika tryck och fler olika färger.
– Kanske nåt guld eller silverfärgat? föreslår Sudesh Beniwal i kassan.
Just nu pågår kampanjen inför studenten, där tre nya förpackningar erbjuds, med motiv till studenten och sommaren, och ett attraktivt erbjudande till samtliga butiker som säljer presentkort.