Stort intresse för unik förpackningskonferens
Intresset är stort för den nya förpackningskonferensen ”Livsmedelsförpackningar i fokus” i Stockholm den 12 maj. Närmare 200 deltagare samlas för att lyssna på ledande experter.
”Livsmedelsförpackningar i Fokus” heter en helt ny konferens som lyfter förpackningens betydelse för svenska livsmedelsföretag. Konferensen är ett samarbete mellan tidningarna Livsmedel i fokus och Packmarknaden. Det är första gången som de två branschtidningarna arrangerar ett seminarium tillsammans.
– Det är en unik konferens. Aldrig tidigare har vi haft en förpackningskonferens i Sverige med så namnkunniga talare och antalet anmäla till konferensen talar sitt tydliga språk. Vi har skapat en ny mötesplats för viktiga framtidsfrågor inom livsmedelsnäringen, säger Per-Stefan Gersbro.
Och förklaringen är enkel menar han.
– Förpackningens betydelse i mixen av kommunikationskanaler har på senare år ökat. Det har blivit den säkraste och effektivaste varumärkesbäraren till slutkonsumenten. Företag i livsmedelssektorn investerar allt mer i sina förpackningar också ur ett hållbarhetsperspektiv. Miljömedvetenheten hos svenska matkonsumenter ökar och då hamnar även förpackningen under lupp. Konferensen tar upp förpackningar ur flera olika infallsvinklar och belyser såväl nya utmaningar som möjligheter, säger Per-Stefan Gersbro.
Sammanlagt 20 framstående experter på sina respektive områden kommer att vara engagerade under dagen och diskutera sex aktuella områden:
•Livsmedelsexport med förpackningen i fokus
•Nya distributionskanaler för mat ställer nya krav!
•Profilera mera för den lokala marknaden
•Förpackningsstrategi för EMV
•Vem väljer din förpackning?
•Marknadsföring med förpackningen som verktyg
Dagen inleds och avslutas med en gemensam session och däremellan finns fyra teman att välja på. Moderatorer är Per-Stefan Gersbro, vd Paccedo AB, Chefredaktör Annika Lindecrantz, Livsmedel i fokus och Marcus Petersson, Chefredaktör på tidningen Packmarknaden.
Bland talarna märks Tørk Furhauge, CEO, Pågen, som berättar om förpackningsdesignens betydelse för livsmedelsexporten. Findus Exportdirektör Mats Jörnell pratar bland annat om Findus intåg hos dagligvarujätten Walmart. iFoodbags CEO och grundare Karl Fallgren berättar om den innovativa bärkassen som håller maten fryst.
Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm, har intervjuat kunder i en matbutik om deras syn på livsmedelsförpackningar. Hans von Heijne, Private Label Director Ica Sverige, pratar förpackningsstrategier för egna märkesvaror och Lena Larsson, vd HUI Research, berättar om vad som driver utvecklingen av mat på nätet.
Seminariet hålls på Courtyard by Marriott, Kungsholmen i Stockholm.
För mer information gå in på www.livsmedelsforpackningar.se