23948sdkhjf

Robotcell revolutionerar den grafiska industrin

Yaskawa Nordic AB med huvudsäte i småländska Torsås har tillsammans med danska Teknologisk Institut och kunden Stibo Graphic i Horsens utvecklat en robotcell som revolutionerar hanteringen av pappersark i grafisk industri.
Yaskawa, som är världens ledande tillverkare av tvåarmade robotar (Motoman) för industriellt bruk, har tagit fram ett automationssystem för den grafiska branschen; Yaskawa Levanto. Robotcellen lyfter och luftar pappersark som kommer direkt från en tryckpress, vilka sedan beskärs i olika format för att slutligen exempelvis bli broschyr eller bok.

Standardiserade robotsystem kan inte på ett tillräckligt effektivt sätt hantera ett tryckeris många, små och varierande upplagor samt ständigt inkommande nya uppdrag. Här krävs ett intuitivt operatörsinterface som tillåter snabba och enkla omställningar för nya produkter och format, menar Yaskawa.

En ytterligare faktor är att man inte på något vis får lämna några tryckmärken från gripdon på de pappersark som hanteras. Här kommer en speciell och patenterad gripdonsteknik in i bilden – som en av nyckelfaktorerna i ”Levanto-konceptet” och dess funktionalitet.



En anläggning är i drift hos det danska tryckeriet Stibo Graphic, där roboten går i treskift. Poul Mikkelsen, platschef, är en av dem som har blivit övertygad om att effektiv robotautomation är framtiden genom att människa och maskin arbetar tillsammans:

– Våra medarbetare är idag mycket positiva till att ett tidigare tungt och monotont arbete har blivit lättare, roligare och effektivare. Automationen har dessutom fått oss att se med andra ögon på hela vår produktionsprocess. Ökad produktionskapacitet och halverad bemanning i mantimmar är resultatet, intygar han.

Poul Mikkelsen, platschef Stibo Graphic, är nöjd att automationen har bidragit till färre tunga lyft för hans medarbetare.

– Tidigare lyfte operatören manuellt 3-4 ton papper per skift! Farliga arbetsmoment elimineras och på sikt minskar också sjukskrivningar, säger Johnny Jarhall, försäljnings- och marknadsdirektör på Yaskawa Nordic

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.085