23948sdkhjf

Välbesökt Pack@lunch inspirerade

Det var mer än fullsatt när BillerudKorsnäs stod som värd för den första Pack@lunch på Urban Deli i Stockholm i fredags. Ett 50-tal gäster minglade över lunch och lät sig hänföras av tre inspirerande talare.
Förpackningar som vinner våra hjärtan var den röda tråden under den timma som de tre talarna hade på sig att förmedla sina insikter och visioner. Först ut var Annika Berner, känd konstnärlig ledare på Beckmans Designhögskola i Stockholm och som flera av besökarna haft som lärare. Hon talade om hur förpackningarnas utseende påverkas av mode och trender i omvärlden och hur designers måste kunna se både helheten och detaljerna på millimeternivå som skapar de unika tidsavtrycken.

– Denna förmåga är hemligheten till att många för detta Beckamns-studenter idag sitter på ledande positioner i kreativa bolag som jobbar med förpackningsdesign, säger Annika Berner.

Hon öste beröm över den höga nivå som hon menar svensk förpackningsdesign generellt idag har.

– Sverige har otroligt många duktiga förpackningsdesigner. När jag började fanns det en byrå som jobbade från ax till limpa, idag gör alla det.

Hon talade om varumärkets identitet som ett sätt att vara ärlig mot sig själv i förhållande till andra och tiden. Om skandinavisk design, ett särskilt förhållningssätt till design som präglas av upphöjd enkelhet, klarhet och innovation och nämnde IKEA:s förpackningsdesign som ett tydligt exempel. Hon hyllade också de okonventionella som Oatly och Garant som hon menar står för nyskapande svensk förpackningsdesign.

Amelie Brock från Amore Brand Identity Solutions talade om kärlek vid första ögonkastet – love at first sight – som företagets ledstjärna och det man strävar att förmedla genom förpackningsdesign. Man kan ju som bekant inte göra om ett första intryck. Ledorden är simplicity, honesty och human.

Jon Haag från dagens värdföretag BillerudKorsnäs talade om hur den växande e-handeln kommer att påverka förpackningsutvecklare och förpackningssdesigners framöver. Exponering på nätet och upplevelsen av förpackningen vid hemleveranser får stor betydelse för konsumentens uppfattning om varumärket. Och här finns väldigt mycket att göra, menar han.

– I 20 år har vi haft retailpower men nu håller snabbt makten att förskjutas till konsumenten och till varumärkesägare. Som konsumenter väljer vi om vi vill exponeras för erbjudande eller bara handla det vi tänkt från början. Och företag som Procter & Gamble och andra större varumärkesägare kan nu även sälja sin produkter direkt till konsumenten, utan omvägen över dagligvaruhandeln. Det fina är att någon annan dessutom packar och levererar våra varor hem till dörren.

Men e-handel präglas av taffliga och överdimensinerade förpackningar. Endast ett fåtal företag har lagt sig vinn om att profilera sina försändelser med förpackningar som ger konsumenten en positiv upplevelse och ett mervärde.

– Det är många mellanled mellan tillverkare och konsument och vi måste börja prata med varandra om hur vi kan göra e-handeln lönsammare. Med bättre förpackningar kan vi minska returer och luft i förpackningarna och dessutom hjälpa företag att addera värden till sin produkt med förpackningen, säger Jon Haag.

En avslutande paneldebatt ledd av moderator Per-Stefan Gersbro lockade lockade fram många idéer för framtidens förpackningar. Pack@lunch arrangeras av Packmarknaden i samarbete med värdföretag. Nästa Pack@lunch är planerat till Malmö i juni. Plats och värdföretag meddelas inom kort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063