23948sdkhjf

Idag börjar Food Chain Nordic

Livsmedelsbranschen möts i Malmö i två dagar med början idag onsdag. Food Chain Nordic hålls på Malmömässan och ett fokusområde är förpackningar. Ny utställare i år är Tetra Pak.
Food Chain Nordic debuterade för två år sedan och kommer i år planenligt tillbaka som mötesplats för hela Nordens livsmedelsindustri. Tre fokusområden är aktuella; Produktion, Förpackningar och Logistik. Därtill kommer i år en fjärde kategori: Ingredienser, som bildar en helt egen mässa, vilken går parallellt och heter Easyfairs Food Ingredients Nordic.

– Mässan har utvecklats och vuxit i popularitet sedan vi lanserade den för två år sedan. I år är vi nu en månad före mässan omkring 100 utställare. Extra kul är att vi har fått med Tetra Pak med så lång och fin historia som leverantör till livsmedelsbranschen och med väldigt stor verksamhet i Lund och Skåne, säger Jennie Heidenfors, Projektchef för mässorna.

Christina Appelgren är Kommunikationschef på Tetra Pak Nordics och berättar att Tetra Pak inte bara ställer ut på Food Chain Nordic utan också Easyfairs förpackningsmässa Empack i Kista till hösten.

– Vi bygger vidare på vår plattform ”Livet i en god förpackning” med att medverka på mötesplatser där vi kan nå ut till alla intressenter i produktens värdekedja. Vi vill lyfta valet av förpackning inte bara för konsumenter utan också för våra kunder i livsmedelsbranschen och representanter i handeln som bestämmer om utbudet i våra butiker, säger Christina.



”Livet i en god förpackning” bygger på Tetra Paks strategi att miljön är en kritisk framgångsfaktor för såväl Tetra Pak som kunderna. Tetra Pak kan idag tillhandahålla en helt igenom växtbaserad förpackning. Plattformen lanserades för ett år sedan och manifesterades i en rikstäckande kampanj riktad mot konsumenter, men även till livsmedelsproducenter och livsmedelshandeln. Ett unikt grepp från ett förpackningsföretag

– Mottagande har varit väldigt positivt. Vi får mycket uppskattning från alla håll. Det är helt rätt att prata om detta idag. Vi har nått ut till politiker och andra opinionsbildare som vill att vi deltar i den allmänna miljödebatten med vår kunskap och erfarenhet.

Näst på tur att omfamnas av budskapet ”Livet i en god förpackning” är Norge och sedan de baltiska länderna och Finland 2017.

– Konsumenter i Norden är miljömedvetna och i många avseende föregångare på miljöområdet. Därför känns det extra viktigt att initiativet tagits just här inom Tetra Pak, säger Christina.

Mässa för närproduktion

Livsmedelsproduktionen i Sverige domineras av några få större aktörer, men på Food Chain Nordic kommer även mindre producenter att kunna hitta sina leverantörer. Trenden mot lokalt producerade livsmedel och mat och dryck är oförminskad och en utmaning för de större aktörerna.

– Det är riktigt. Mässan riktar sig i lika stor utsträckning till närodlare och mindre producenter. Vi vill att alla som har livsmedelsproduktion, oavsett storlek, gårdsmejeri, lantbruk, djuruppfödning, jordbrukare, charkuteri, bryggeri, bageri eller fruktodling, ska besöka mässan och uppfatta den som en relevant mötesplats för sin verksamhet. På mässan delar vi också ut pris till närproducerande företag i samarbete med tidningen Svenska Livsmedel, säger Jennie Heidenfors.

De nyinstiftade priserna är Årets Närproducent 2016 och Årets Livsmedel-/Dryckesproducent 2016.

Seminarier båda dagar

På Food Chain Nordic pågår också seminarieprogram på två scener båda mässdagarna. Bland alla intressanta talare kan nämnas Jeanette Fors-Andrée som föreläser om krishantering för företag. Hon är anställd som rådgivare åt företag i bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen. Efter skandalen med hästkött i lasagnen antog Livsmedelsföretagen en plan för hur man hanterar en situation där löpsedlarna fylls med orden "skandal", "kris" och "fusk". Jeanette Fors-Andrée berättar hur man ska agera när det stormar.

Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak, talar om företagets långsiktiga miljösatsning. Hållbarhet är en kritisk framgångsfaktor för Tetra Pak och ”Hållbara produkter kräver hållbara förpackningar”.

Stämmer förpackningstexten?

På torsdagen börjar seminarierna med ett frukostmöte om ”Sinnen & Kryddor”. Rickard Albin på Culinar berättar om hur våra olika sinnen fungerar och gör sedan en del strandhugg i kryddornas underbara värld med fokus på peppar.

Karin Hansson på Intertek undrar ”Kan kunder lita på förpackningstexten?” Hur kan märkning och certifiering säkerställa redlighet i livsmedelskedjan? Hon redogör hur man motverkar osäkerhet hos konsumenterna och gör så att märkningen stämmer och hur företag förbättrar livsmedelssäkerheten och trovärdigheten.

Under torsdagen hålls också flera fördrag på temat matsvinn av Karl Fallgren, VD och grundare av iFoodbag, Cecilia Larsson, Grundare av Rescued Fruits och Christina Skjöldebrand, Professor vid Lunds Tekniska Högskola.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062