Proffs på flexo ansluter till Paper Province
Some en följd av att The Packaging Arena nu gått upp i Paper Province får organisationen många nya medlemmar. Senast i raden att ansuta är bl a Brobygrafiska Utbildning och Flexopartner från Sunne.
– Vi är intresserade av nätverket och kompetensförsörjningen i Paper Province, säger Leif Backman, managing director på FlexoPartner.
Flexopartner startades 1994 i Sunne. Med många års erfarenhet och gedigen kunskap inom flexotryck har verksamheten växt, från de fem grundarna till att idag utgöras av 14 anställda.
– Vi har väldigt bra kunskap, vi kan flexo, repro och tryck. Det är det som kännetecknar oss. Kompetensen bland personalen är stor och det vill vi vara i framkant med, säger Leif Backman.
Men vad är då flexotryck? Jo, det är en högtrycksmetod som kan jämföras med en stämpel. Metoden erbjuder större flexibilitet än vid traditionellt djuptryck och är därmed mer ekonomiskt fördelaktig, framför allt vid tryck av kortare serier.
– Fördelarna är att det är billigare att göra ändringar, flexibiliteten när det kommer till storlek och att man kan trycka mot nästan alla material som finns. Den är väldigt anpassad mot förpackningsindustrin.
Bland FlexoPartners kunder finns bland annat tryckerier, reklambyråer och förpackningsföretag.
– Vi samarbetar mycket med Brobygrafiska, Stora Enso, BillerudKorsnäs och andra stora leverantörer av material och färger.
I mars 2015 köptes FlexoPartner upp av den finska koncernen Marvaco som är Nordens största leverantör av repro och klichéer.
– Jag ser bara fördelar i att det har hänt. Det gynnar våra kunder på flera vis. Dels då vi geografiskt finns på fler ställen och våra maskiner är synkade, det kan korta ner leveranstider. Dels ger oss fördelar när det kommer till att jobba med utveckling, speciellt i grupp. Vi kan ha utbyte av varandras kunskaper och dra nytta av varandras företagskulturer. Dessutom säkerställer det arbetsplatsen i Sunne, säger Backman.