Intelligenta förpackningar lockade till Sunne
Att smarta och intelligenta förpackningar är ett ämne som väcker intresse framgick tydligt när Packbridge Live arrangerades i Sunne den 15 december. Runt femtio personer hade lagt julbestyren åt sidan och samlats på Brobygrafiska för att lyssna på ledande experter i ämnet.
Steget verkar inte vara långt bort till dess att förpackningen blir en produkt i sig själv som kan användas till något extra efter att den gjort sitt jobb att transportera, skydda och sälja en vara. På Packbridge Live fanns talare från Thin Film, Stora Enso, Pöyry och Fibre Form som gav olika vinklingar på temat. Innan den avslutande paneldebatten gav representanter från Brobygrafiska en snabb information om hur man arbetar med utbildningen av förpackningsdesigners.
– Vi visste att det är ett ämne som intresserar många, men ändå blev vi positivt överraskade att det var så många som anmälde sig. Vi kommer att återkomma till det här temat, konstaterar Johan Mårtensson, vd för Packbridge.
– Nästa år kommer vi för övrigt att utveckla Packbridge Live, som tidigare hette Packbridge efter 3. Vi satsar på fem dagar under året med olika teman, som även kommer att innehålla workshops och nya möjligheter till nätverkande. Mer om det nya konceptet kommer att finnas på vår hemsida efter helgerna.
Är du medlem i Packbridge och missade den 15 december, kan du ta del av allt via Packbridge TV som du hittar på hemsidan.
Simo Siitonen från Stora Enso visade bland annat denna champagneförpackning med bland annat inbyggd belysning och möjlighet att fylla på med is för att kyla den ädla drycken.