Wipak vinner pris för taktil teknik
Finska plastförpackningspecialisten Wipak har vunnit innovationspriset i ERA Packaging Gravure Award 2015. Wipak har utvecklat en lack som gör att plastfilmen kan få en taktil yta vid tryckning.
Wipak Walsrode i Tyskland som belönas för den nya tekniken mottog priset vid en ceremoni i Izmir i Tturkiet i november. Teknike har bl a använts på en ostförpackning producerad för Arla.
– Lacken ger en slät, strukturerad yta, förklarar Arla Foods Jenny Klingberg. Den effekt som uppnås vid POS är mycket större än vi hade förväntat oss. Genom design och taktil lack har vi lyckats med vad vi föresatte oss, att till våra konsumenter förmedela attribut såsom tradition och hantverk med hjälp av den nya förpackningen.
Den vinnande förpackningen visar trenden att med hjälp av design och tryck av högsta kvalitet lyfta produkter i premiumsegmentet.
– Den taktila lacken fångar andan hos europeiska detaljister och producenter, vilket med önskvärd tydlighet framgick under mässor som FachPack i Nürnberg och Scanpack i Göteborg, säger Adolf Ahrens, Head of Pack Design på Wipak Walsrode.
– Efterfrågan är enorm. De speciella taktila effekterna erbjuder ett flertal möjligheter att särskilja sig från sina konkurrenter vid Point of Sale och stanna kvar i konsumenternas medvetande. Dessutom är lacken ett attraktivt alternativ för applikationer där papperslaminat inte kan användas av tekniska skäl.
Filmproduktion för förpackningar är en specialitet inom Wipak Group. ERA utmärkelsen visar åter hur omfattande kompetens som Wipak koncernen framgångsrikt etablerat under de senaste åren.