Hållbar konsumtion – vad tycker konsumenterna?
Tetra Pak arrangerade i november ett frukostseminarium i Stockholm om ”Framtidens förpackning kombinerar miljöhänsyn och funktion”. En engagerad panel och intresserad publik diskuterade hållbarhet och konsumentval.
Klimattoppmötet i Paris, då globala ledare samlas, kommer att staka ut en långsiktig målsättning för minskningar av klimatutsläpp till 2030. Samtidigt blir vi mer och mer medvetna som konsumenter och söker mer information vilket går hand i hand med att många företag jobbar allt mer med hållbarhet.
– Sverige har goda förutsättningar att förflytta sig mot en allt grönare ekonomi, vi har en värdefull förnybar resurs i skogen som behövs för att ställa om från fossilt till grönt. Tetra Pak är ett spännande företag som ingår i bioekonomin och det är intressant att se hur Tetra Pak jobbar med hållbarhet, säger Kristina Yngwe.
Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Nordics, presenterade resultat från Tetra Paks konsumentundersökningar som visar ett starkt ökande intresse för hållbarhetsfrågor både hos konsumenter och hos nyckelaktörer. Erik talade om att miljö är ett område där Tetra Pak tydligt kan addera ett värde för kunder och konsumenter. Det handlar om att utgå ifrån våra egna värderingar, som företag och som konsumenter.
– Konsumenters intresse av att göra hållbara val finns, men det saknas kunskap. Det är viktigt att sprida kunskap om att en använd förpackning inte är skräp utan en viktig råvara för nya produkter, säger Erik Lindroth. Tetra Pak Sverige AB.
Anna-Karin Karlsson, chef marknad och innovation på Norrmejerier, beskrev hållbarhetsintresset bland Norrmejeriers konsumenter där stort fokus ligger på lokalproducerade livsmedel och bevarandet av arbetstillfällen. Ett stort engagemang för lokala mjölkbönder har skapats senaste året, det är en fråga som hänger samman med intresse för ekologi och personlig hälsa. Även frågor om djurhälsa associeras med hållbar konsumtion.
– Hållbarhet handlar om massor av detaljer för oss. Det handlar om att skapa framtidstro hos bönderna, för utan mjölkbönder har vi inget levande Norrland, menade Anna-Karin Karlsson.
Louise Ungerth, chef konsument och miljö på Konsumentföreningen Stockholm, talade om framtidens förpackning som måste kombiera miljöhänsyn med funktion, där tex nya materialkan hjälpa till att minska matsvinn. Konsumenterna är miljöengagerade idag, man söker äkthet, närhet och trygghet. I en otrygg samtid kan vetskapen om den egna möjligheten att påverka genom medvetna val spela en stor roll. Genom digitala lösningar och tex mobilteknik kan information om produkters ursprung och innehåll tillgängliggöras tydligare.
– Det är inte lätt att vara konsument idag, det gäller att vara insatt i frågorna, och det är knepigt och finns inga självklara svar, sa Louise Ungerth. Tetra Pak Nordics.
Panelen diskuterade matsvinn och hur smarta förpackningslösningar är ett av de främsta sätten att minska det. Louise Ungerth lyfte förpackningen som hjälte vars viktigaste uppgift är att skydda innehållet. Erik Lindroth betonade att hållbara förpackningar utgör en relativt liten resursförbrukning som syftar till att spara en betydligt värdefullare resurs; maten den skyddar.
Samtidigt har förpackningsindustrin ändå ett ansvar att arbeta aktivt med att göra förpackningar ännu mer miljösmarta. Det finns en ökad betalningsvilja för tex ekologiskt och lokalproducerat, men en dyrare förpackning är konsumenter fortfarande tveksamma till menade Anna-Karin Karlsson. Kristina Yngwe lyfte att konsumenten inte ser förpackningen som en del av livsmedelet. Därför behövs ökad kunskap. Förpackningsfrågor finns inte med i regeringens livsmedelsstrategi för närvarande.
Tetra Pak har genomfört ett antal undersökningar om hållbarhet med konsumenter och nyckelaktörer som visar att miljömedvetenhet inte längre är en nisch utan har blivit mainstream. Närmare 70 % av konsumenterna i Sverige idag kan kategoriseras som miljömedvetna, det placerar Sverige som ett ledande land inom hållbarhet och gör frågan central för alla företag. Och intresset väntas öka. Mer än 80% av konsumenterna i Sverige tror att frågor om miljö och klimat blir viktigare de kommande fem åren.