23948sdkhjf

Scanpack levererade

Så var Scanpack avklarad och alla försvinner tillbaka till sina landsändar för att jobba med alla tips och kontakter man har fått under mässan. Kanske har några tagit sig friheten att ha lite ledigt under höstlovet tillsammans med barn och käresta, i så fall väl förunnat.
På Packmarknaden har det varit full fart sedan mässan stängde för drygt en vecka sedan. Vi har lagt all krut på att få fram materialet från mässan så att ni har en fullödig rapport att ta del av i detta nummer. En del artiklar som skulle publicerats har vi skjutit på till decembernumret, bl a vår rapport från LabelExpo och FachPack. I december gör vi som vanligt en fyllig samproduktion med våra danska kollegor på Packmarkedet.

Så vad tyckte ni då om Scanpack? Jag själv njöt av att för för första gången ha gott om tid att gå i montrarna och besöka utställare. Många företag som vi inte hunnit besöka på plats och ort får vi möjlighet att lära känna på mässor. Jag tycker att mässan levererade, även om jag hade hoppats på ännu fler besökare. Det var viktigt att bryta den negativa trenden och öka antalet besökare, vilket också ska ses i ljuset av att mässan i år till ytan var något mindre och stängde tidigare på fredagen. Svenska Mässans Scanpack-team kommer att analysera besökare och utvärdera synpunkter från utställare så vi får anledning att återkomma med en fördjupad analys om detta.

Svenska Mässan har med anledning av min ledare i förra numret inga planer på att göra Scanpack tätare återkommande. Vart tredje år är lagom tid för att bygga intresse och efterfrågan i marknaden och vid ett tvåårs intervall skulle Scanpack förr eller senare kollidera med Interpack. Gott nog som förklaring tycker jag. Easyfairs tonar också ner sina planer på Empack nästa Scanpack-år 2018 och planerar för en konferens istället för mässa i Stockholm detta år. Även det ett tecken på att man är lyhörd mot marknaden.

Packmarknaden har som väl ingen kunnat undgå engagerat förre Packbridge-VD Per-Stefan Gersbro som krönikör. Per-Stefan kommer också att vara en del av Packmarknadens event-verksamhet framöver. Vi kommer att presentera ny mötesplatser under nästa år som vi tror marknaden kommer att gilla. Syftet är att öka den totala kunskapen om förpackningar hos beslutsfattare och knyta ännu tätare band mellan industri och användare på den allt viktigare förpackningsmarknaden. Mer om detta längre fram.

Avslutningsvis skulle jag bara vilja säga att det kan ha smugit sig in ett eller annat stavfel i vår mässrapport. Jag ber om överseende med detta eftersom det har gått i rasande fart denna gång.

Vi ses i december!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109