Shelf Smart ökar bevisligen försäljningen
Smurfit Kappas Shelf Smart ger en försäljningsökning på 8 % för ledande varumärken inom FMCG.
Resultaten har rapporterats av varumärkeschefer som i samarbete med Smurfit Kappa har använt Shelf Smart-processen för att förändra hur de marknadsför varor i butik och har stöd även av företagets egna undersökningar. Över 50 tester, utförda i elva kategorier och i sex länder, har analyserat fler än 10 000 konsumenters beteende i samband med köpbeslut. De har visat att Shelf Smart kan bidra till en betydande förbättring av ett varumärkes synlighet och image. Resultaten visar även på Smurfit Kappas expertis och kreativitet och bekräftar att hyllklara förpackningar kan leda till att köpbesluten i butik ökar med över 10 %.
Dessa omfattande och aktuella undersökningar av konsumentbeteende, som utförs av Smurfit Kappas innovationsteam i Global Experience Centre på Schiphol i Amsterdam, har visat sig ge betydande insikter vilka har infogats i Shelf Smart-processen för att ytterligare förfina den efter lanseringen för bara ett halvår sedan.
Shelf Smart har utformats för att förbättra snabbrörliga konsumtionsvarors prestation i butik, där man vet att 82 % av köpbesluten tas på i genomsnitt fyra sekunder, enligt de senaste forskningsresultaten. Processen delas in i sex steg och använder den senaste tekniken i kombination med Smurfit Kappas unika expertis om förpackningar, konsumentinsikter, innovativ design och samarbetsmetoder för att testa, förfina och förbättra strategier för marknadsföring i butik innan de tas i bruk.
På Scanpack visade Smurfit Kappa konceptet under en guidad tur i lokaler som hyrts i anslutning till montern. Intresset för visningen som krävde föranmälan var stort.