Scanpack ökade
Scanpack 2015 är till ända. Mässan rapporterar ökade besökssiffror jämfört med 2012, trots att den totala utställarytan i år var mindre och mässan stängde tidigare på fredagen. Preliminär besökssiffra är 13 483, en ökning med 5 procent jämfört med 2012, enligt Scanpack.
– Det blev verklig succé! Vi är överhuvudtaget glada för den höga kvaliteten på besökarna. Utställarna vittnar genomgående om givande möten, säger Anna-Lena Friberg.
– Årets mässa var också den överlägset mest internationella hittills med utställare från 31 länder och besökargrupper från ännu fler, bl a en stor delegation från Japan.
Mässan rapporterar 13 483 fackbesökare på årets Scanpack. Det är cirka 700 fler än förra gången, 2012. En ökning med drygt fem procent. Detta trots att den totala utställarytan minskats med 800 kvm (Scandinavium) till totalt 17 700 kvm och att mässan i år stängde tidigare den sista dagen, kl 14.00 istället för kl 16.00 på fredagen. Besökssiffror för de enskilda dagarna har inte presenterats.
Flera stora utställare intygar att Scanpack 2015 varit en stor framgång för dem.
Henric Ungh, sales direktor, DS Smith:
– En väldigt bra mässa! I år hade vi fler besökare än vanligt i montern och vi fick en rad nya affärskontakter. Scanpack är en utmärkt mötesplats för att kommunicera vårt budskap och allt talar för att vi är med på nytt 2018.
Olof Ståhl, marknadsansvarig, Wemo Automation:
– Vi har haft ovanligt många konkreta diskussioner med potentiella kunder från bl a Tyskland, Holland, Norge och Danmark. Vi hyser gott hopp om att det ska leda till nya ordrar. Vi är oerhört nöjda och är absolut med igen 2018.
Claes Bjäreholt, VD, Smurfit Kappa Sverige
– Vi har varit med länge, men årets mässa var en av de absolut bästa. Nu ska vi följa upp de kontakter vi fått, men spontant känns det mycket bra. När det gäller att exponera oss mot nya och gamla kunder är Scanpack svårslaget!
Ulf Karlsson, key account manager, Peterson Packaging
– En toppenmässa! Vi har fått många nya kontakter, men också fått tillfälle att diskutera kommande och nya projekt med våra befintliga kunder. Vi ser redan fram emot nästa Scanpack 2018!
Johan Green, VD, Green & Co
– I år satsade vi på en större monter, och det föll mycket väl ut. Investeringen är betald med råge om vi hittar en enda ny kund, som vi ska leva med i många år framöver. Och ja, det gjorde vi! Vi är definitivt med igen 2018.
Enligt mässan vill många redan nu försäkra sig om en bra placering på Scanpack 2018.
– Återbokningsfrekvensen är intensiv och man vill ha större ytor. I den här hastigheten kommer förmodligen minst hälften av mässan vara bokad till årsskiftet, säger Anna-Lena Friberg.