23948sdkhjf

Lari Tryck köper NT Etikett

Lari Tryck i Bjuv har per den 8 september köpt NT-Etikett i Nässjö. NT Etikett är specialiserade på att producera IML (In mould labels), Wraparound, och biljetter av alla de slag och förväntas under 2015 att omsätta cirka 40 miljoner kronor.
Genom förvärvet blir Lari Tryck i ett slag en av de större aktörerna på etikettmarknaden i Sverige. Lari Tryck omsatte förra året drygt 90 miljoner kronor och räknar med att i år öka omsättningen till 110 miljoner kronor. NT Etikett omsatte förra året 44 miljoner kronor, vilket ger en omsättning på omkring 150 miljoner kronor på årsbasis för Lari Tryck efter förvärvet. Totalt kommer Lari Tryck att ha ett 60-tal anställda, men Johan Ripa, ägare av Lari Tryck aviserar nyanställningar särskilt på säljsidan i Nässjö.

– Vi tror mycket på att IML, in mould labels, kommer att öka och ta lite andelar från vanliga självhäftande etiketter, säger Johan Ripa (bilden), till HD/Sydsvenskan.
– Vi kommer att öka personalstyrkan på NT, vi kommer jobba stenhårt med att öka försäljningen på den här typen av produkter. NT kommer att kunna dra nytta av Laritrycks kompletta tillverkning av bl a klichéframställning och digitaltryck och på sikt kommer vi även att öka i produktionen på Lari Tryck.



Köpet av NT Etikett i Nässjö är ett strategiskt förvärv för att bredda portföljen, menar Johan Ripa.

– Med den nya organisationen kan vi erbjuda kunderna, ett bredare och mer komplett utbud av etiketter och därmed bli en ännu starkare partner på den skandinaviska marknaden.

Thomas Nilsson VD för Vättern Industrier, NT Etiketts tidigare ägare säger;

– Vi är nöjda med att genomföra affären med LariTryck som har styrkan och viljan att utveckla verksamheten i Nässjö.

Hur mycket Lari Tryck betalt för NT Etikett kommer inte att offentliggöras, men köpet har i huvudsak finansierats med Lari Trycks egen kassa, uppger Johan Ripa. Enligt Johan Ripa är det investeringar i nya maskiner och i säljkåren som ligger bakom Lari Trycks tillväxt och framgång på marknaden de senaste åren. 2008 flyttade man hela företaget med tryckeri till nya lokaler i Bjuv.

– Marknaden för etiketter ökar måttligt i Sverige, med omkring två procent. Men vi tar marknadsandelar eftersom vi har satsat på säljkåren och moderniserat maskinparken. Många logistikföretag bygger upp handel på nätet och därför växer marknaden, säger Johan Ripa.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094