23948sdkhjf

Lönsammare e-handel med smart förpackning

Förpackningen kan var nyckeln till ökad försäljning och lönsammare företag på nätet. Det menar Stora Enso i rykande färsk undersökning om förpackningar i e-handeln. Gemensamma nämnare är smart förpackningsdesign och hållbara material.
– E-handlare vars förpackningar utmärker sig kommer förmodligen att se störst tillväxt de närmaste åren, säger Jon Haag, Director DesignStudios på Stora Ensos Packaging Solutions. Vi tror att de kunder och partners som till fullo utnyttjar e-handelsförpackningarnas potential kommer att öka sin vinst avsevärt.

Några av de konkreta fördelarna är enligt Viewpoint-rapporten ökad kundlojalitet, långsiktiga kundrelationer och minskade transportvolymer. Dagligvaruhandeln online kan enligt rapporten öka sin vinst genom effektivare lagerhantering, en minskning av skadat gods under den sista sträckan i logistikkedjan och en optimerad användning av förpackningsmaterialen.

– Det är tydligt att optimerade förpackningslösningar kan ge positiva effekter på försäljning, kostnader och framför allt kundlojalitet – tre viktiga faktorer för lönsamheten hos e-handlare, säger Björn Thunström, Vice President Marketing & Customer Loyalty på Stora Enso Packaging Solutions.

Enligt resultaten i Viewpoint-rapporten kan dagligvaruhandeln online fördubbla sitt resultat med smart förpackningsdesign. Och E-handlare som säljer hushålls- och hygienprodukter kan förbättra sitt resultat med upp till 50 % med smart förpackningsdesign.

Viewpoint-rapporten betonar också några makrotrender som att konsumentens makt blir allt större, att det tas fram nya affärsmodeller som tar vara på möjligheter och att teknik används allt mer i takt med att kostnaderna för ny teknik minskar. Rapporten konstaterar också att varumärkesägare med hållbara förpackningslösningar kan tjäna på trenderna genom att använda dem som konkurrensfördelar.

På Scanpackmässan i Göteborg den 20-23 oktober kommer rapporten presenteras vid ett flertal tillfällen.

Bakgrund

”Framtidens onlineförpackningar” är Stora Ensos division Packaging Solutions femte Viewpoint-rapport. Den bygger på branschexpertis, rapporter och multinationella intervjuer, och är gjord i samarbete med McKinsey & Company. De ekonomiska analyserna har tagits fram av McKinsey & Company och är baserade på de utmaningar som e-handeln står inför när det gäller förpackningar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063