Lönsammare e-handel med smart förpackning
Förpackningen kan var nyckeln till ökad försäljning och lönsammare företag på nätet. Det menar Stora Enso i rykande färsk undersökning om förpackningar i e-handeln. Gemensamma nämnare är smart förpackningsdesign och hållbara material.
Några av de konkreta fördelarna är enligt Viewpoint-rapporten ökad kundlojalitet, långsiktiga kundrelationer och minskade transportvolymer. Dagligvaruhandeln online kan enligt rapporten öka sin vinst genom effektivare lagerhantering, en minskning av skadat gods under den sista sträckan i logistikkedjan och en optimerad användning av förpackningsmaterialen.
– Det är tydligt att optimerade förpackningslösningar kan ge positiva effekter på försäljning, kostnader och framför allt kundlojalitet – tre viktiga faktorer för lönsamheten hos e-handlare, säger Björn Thunström, Vice President Marketing & Customer Loyalty på Stora Enso Packaging Solutions.
Enligt resultaten i Viewpoint-rapporten kan dagligvaruhandeln online fördubbla sitt resultat med smart förpackningsdesign. Och E-handlare som säljer hushålls- och hygienprodukter kan förbättra sitt resultat med upp till 50 % med smart förpackningsdesign.
Viewpoint-rapporten betonar också några makrotrender som att konsumentens makt blir allt större, att det tas fram nya affärsmodeller som tar vara på möjligheter och att teknik används allt mer i takt med att kostnaderna för ny teknik minskar. Rapporten konstaterar också att varumärkesägare med hållbara förpackningslösningar kan tjäna på trenderna genom att använda dem som konkurrensfördelar.
På Scanpackmässan i Göteborg den 20-23 oktober kommer rapporten presenteras vid ett flertal tillfällen.
Bakgrund
”Framtidens onlineförpackningar” är Stora Ensos division Packaging Solutions femte Viewpoint-rapport. Den bygger på branschexpertis, rapporter och multinationella intervjuer, och är gjord i samarbete med McKinsey & Company. De ekonomiska analyserna har tagits fram av McKinsey & Company och är baserade på de utmaningar som e-handeln står inför när det gäller förpackningar.