Första flaskan med ny design
Absolut Vodka har fått ny design och i veckan lämnade de första nya flaskorna ”Spritkyrkan” i Åhus. Ett för varumärket historiskt ögonblick då den ikoniska flaskan sett likadan ut i över 30 år. Flaskans nya design framhäver vodkans ursprung i Åhus och Skåne samtidigt som miljöpåverkan reducerats.
– Absolut Vodka har alltid betonat vikten av ett genuint ursprung, vilket får oss att stå ut i en spritkategori som till stor del präglas av image. Trots vår storlek som värdens femte största spritvarumärke, så kommer all Absolut Vodka från en och samma plats – Åhus i Skåne. Med lokala råvaror och lokal produktion i alla steg så kan vi garantera en svensk vodka av högsta kvalitet oavsett var i världen den säljs. Det här är något som vi vill kommunicera ännu tydligare, säger Anna Schreil, Vice President Operations, Absolut Vodka (bilden).
Varje flaska har därför fått det tydliga budskapet ”One Source. One Community. One Superb Vodka. Crafted in the village of Åhus, Sweden. Absolut since 1879.”
Det har gjorts ett omfattande arbete med flaskans nya design. Den nya designen inkluderar en ny symbol på baksidan som är en ny grafisk symbol för varumärket – ”A.”. Flaskans ikoniska form har förstärkts med tydligt markerade axlar, rakare hals och kropp och plattare botten. Samtidigt har vikten reducerats med i genomsnitt 13 % för att minska miljöpåverkan i samband med produktion och transporter.
– Vi är väldigt stolta över flaskans nya design. Den återspeglar svensk designtradition med sin enkelhet och elegans samtidigt som den bidrar till mindre påverkan på miljön, säger Magnus Hammarskjöld, Global Marketing Manager Absolut Vodka och projektledare för den nya designen.