200 förslag till bättre förpackningar
När Iggesund Paperboard utmanade världens designers att göra bättre och mer hållbara konsumentförpackningar fick man nära 200 designförslag. Nu har man utsett tre bidrag som belönas och dessutom öppnat en dialog med ytterligare ett antal designers om att kunna utnyttja deras verk i olika sammanhang.
Ett av de belönade bidragen är ett förpackningssystem för toalett- eller hushållspappersrullar som är inlämnat av Maikel Roberts, Barcelona.
– Det är spännande ur vårt perspektiv som kartongtillverkare eftersom det innebär en uppgradering från plastfilm till kartong. Vad Maikel har gjort är ett system där man kan lasta mer på varje pall och dessutom exponera tydligare i butik, berättar Staffan Sjöberg vidare Dessutom ger det sannolikt också en enklare hantering i butiken.
Jessica Bergdahl, Moa Ahlström, och Linnea Löfgren, förstaårsstudenter vid Nackademin, belönades för en chipsförpackning med tre funktioner. Den fungerar som förpackning som skyddar chipsen bättre än en traditionell påse, samtidigt som den kan vecklas ut och fungera som serveringsskål. Slutligen kan det lock som fungerar som förpackningens förslutning också användas att servera dipsås i.
– Förpackningar som kan erbjuda flera funktioner under sin livstid är alltid intressanta, och jag är övertygad om att vi kommer att få se mer av sådant framåt i tiden, betonar Bo Wallteg, mångårig chefredaktör för Nord-Emballage, som var med i juryn.
Den bulgariska designsignaturen Alpha Design fick den tredje belöningen för ett förslag till hållare och skydd för läsplattor.
– Ett skydd eller en hållare i kartong är billig och gör det t ex möjligt att leverera läsplattor med skräddarsytt innehåll där omslaget återspegla innehållet. Men även om man inte utnyttjar den möjligheten så bör den kunna vara ett billigare alternativ än många andra hållare och skydd som finns på marknaden, understryker Johan Granås, affärsutvecklare på Iggesund, som även han ingått i den tremannajury som granskat bidragen.
Iggesund har samarbetat med den amerikanska crowdsourcingbyrån Crowdspring och deras världsomspännande nätverk av designers var grunden för inbjudan.
– Vi hoppades på att se lite lokala variationer där man kanske också skulle kunna urskilja skillnader mellan länder och världsdelar. Men där drog vi en nitlott – en övervägande majoritet av bidragen har varit omgörningar av produkter från globala varumärken, säger Staffan Sjöberg en aning besviket.
Han påpekar också att juryn i hög grad har bedömt idéer utan att detaljgranska realismen i alla förslag. En del har sållats på grund av att de varit uppenbart ogenomförbara, men det finns också många bidrag med en kommersiell potential.