23948sdkhjf

Nya förpackningslösningar för handeln

Packmarknaden arrangerade tillsammans med Dagens Handel en heldag om ”Förpackningstrender i handeln” under Entreprenörsveckan. Seminariet med tillhörande partnerutställning blev välbesökt.
E-handeln är en växande del av den totala detaljhandeln i Sverige och under dagen lyftes frågor om vilken betydelse förpackningen med returhanteringen kan spela för nöjdare kunder och på sikt ökad försäljning. Men först ut var Marie Wollbeck och Anna Eliasson från design- och varumärkesbyrån Bas Brand Identity i Stockholm som har förpackningsdesign som en av sina specialiteter.

En gång om året gör Bas och Dagens Handel en undersökning för att öka insikten om konsumentbeteendet. Denna kunskap omsätter Bas i praktiken när de hjälper sina kunder att utforma förpackningar som når ut genom bruset till konsumenterna. Buzz words just nu är Personlig, Interagera, Lokal & ärlig, Hälsa, Ny teknik och Hållbarhet. Nyckelbegrepp som de utvecklade betydelsen av.

Jonne Hellgren på det finska företaget RePack berättade att man nu nått har internationell framgång med sin förpackningslösning RePack. Företaget har gjort ett avtal med en internationell modekedja som kommer att använda RePack för sin e-handel. RePack är en påse av plastväv som skickas som brev i retur av kunden när de fått sin vara. På så vis slipper kunden engångsemballage och det finns också en färdig förpackning för kunden att returnera varor i om något inte skulle passa.

– Hittills har vi varit helt inriktade på klädföretag eftersom påsen passar för dessa varor, men vi har nu tagit fram en påse även för läkemedel, berättar Jonne Hellgren.

För att stimulera kunderna att skicka tillbaka påsen har RePack även utvecklat en tjänst där kunden får en voucher i valfri butik som använder RePack.

– Det stimulerar också till mer handel, men det är upp till respektive företag som använder RePack att erbjuda denna tjänst, säger Jonne Hellgren.

Ett annat område som RePack utvecklat är återanvändbara förpackningar för möbler. Istället för att använda sträckfilm och wellpapp levereras möblerna i en påse med dragkedja. Praktiskt i de fall där möbelfirman ska leverera och installera möbeln.

Som ett extranummer före första pausen kom Karl Fallgren upp på scen. Han hade blivit ombedd att berätta om ifoodbag med anledning av företagets finalplats i Serendipity Challange kvällen före, en entreprenörstävling som avgörs under Entreprenörsveckan. Karl Fallgren är VD för ifoodbag som vi tidigare rapportert om på packnet.se och i Packmarknaden. Företaget har utvecklat en engångskasse av ett nytt starkt och vattentåligt pappersmaterial som har goda isoleringsegenskaper och kan hålla temperaturen på kylda och frysta varor under transport i rumstemperatur upp till 24 timmar.

– Vår produkt kan komma att betyda mycket för de onlinetjänster som erbjuder matkassar hem till dörren. Med vår produkt kan man nu erbjuda kylda och frysta produkter utan att behöva särskilda transporter. Vi har tecknat avtal med Mat.se som har erlagt 40 procent i förskott på sin första order av ifoodbag, säger Karl Fallgren.

Arbetet pågår nu att kontraktera en tillverkare som kan klara de förväntade volymerna när ifoodbag lanserar nationellt såväl som internationellt.

En känd föredragshållare om e-handel är Arne Andersson från PostNord. Han är den dansk-svenska postjättens språkrör för e-handel. Som betydande aktör i marknaden deltar PostNord i högsta grad i utvecklingen av e-handeln, och det inbegriper även förpackningar. Arne berättade om avskräckande exempel på e-handelsförpackningar, men menar att e-handelsföretagen nu börjar få upp ögonen för potentialen i en bra förpackning.

– Matchar inte förpackningen produktens innehåll faller ju köpupplevelsen pladask. Men det finns företag aktivt jobbar med kundvård genom förpackningen, sa han och visade en film från SkinCity som visar hur de med omsorg presenterar sin produkt så att kunden känner sig personligt tilltalad.

– Förpackningen är också en utmärkt reklamplats för nya produkter, filmer, spel etc, en plats som man skulle kunna sälja om man inte har användning för den själv, var en annan idé från Arne som tillvardags också reflekterar över e-handel på sin egen blogg: e-handelsbloggen.nu

En etablerad e-handlare med stor internationell försäljning är designonline.se som utomlands säljer via scandinaviandesign.com . VD Jörgen Bödmar berättade om företagets erfarenheter och menade att förpackningen är oerhört viktig utifrån flera aspekter.

– Utseendet och presentationen är en sak. I Japan är det extremet viktigt att förpackningen är snygg och produkten presenteras tilltalande. Vi är extra noggranna när vi packar till våra japanska kunder. Men ännu viktigare är kollits storlek och vikt. Tariffer och bestämmelser varierar stort mellan olika länder och något enstaka gram eller millimeter kan betyda att fraktkostnaden äter upp hela vinsten.

Därför sker till och med produktutveckling efter posttariffer idag, säger Jörgen Bödmar.

Fredrik Stensson, marknadschef på Stora Enso Packaging, berättade om vilka värderingar som styr milleniegenerationens produktval. Stora Enso Packaging gör kontinuerligt undersökningar och kan jämföra med äldre generationers preferenser och värderingar.

– Milleniegenerationen är en generation med grönare köpbeteende. Hållbarhet har ökat i betydelse från tidigare 71 % till 85 %. De räknar förpackningen som en del av produkten och varumärket och får de välja väljer de helst en fiberbaserad förpackning för miljöns skull.

Han berättade också om hur potentialen att minska transportkostnader med rätt förpackningar trots stora satsningar fortfarande är stor. För IKEA som man tycker är världsmästare i den här kategorin lyckades Stora Enso Packaging modifiera förpackningen genom att bryta upp den i två delar, vilket resulterade i att 60 procent fler produkter gick att lasta på en lastbil.

– För ett företag av IKEA:s storlek betyder det här mycket stora kostnadsbesparingar, men också för produktens miljöindex, säger Fredrik Stenson.

Från Lunds Universitet kom e-handelsforskarna Klas Hjort och Daniel Hellström. De fokuserar på smarta retursystem för e-handeln. I sin forskning har de konstaterat att returer i e-handeln inte alls behöver vara negativt. De mest lönsamma kunderna är de som returnerar varor. De handlar mer på nätet. Den sämsta kunden är den som köper något, är missnöjd och låter produkten ligga istället för att returnerar produkten. Dessa kunder tenderar till att inte göra fler köp på nätet.

– Möjlighet till enkel retur av en vara är därför ett sätt att stimulera till fler köp. Även för miljön är det sämsta alternativet att en produkt inte används. Kommer den tillbaka kan någon annan använda den. Returer är vanliga när det gäller kläder. En storlek passar inte. Om kunden är osäker på sin storlek är det bättre att erbjud kunden två eller flera storlekar vid beställningen. Då räcker det med en retur och man spar minst en frakt.

Forskarna lanserade också ett eget förslag för klädhandeln som de hoppas kunna utveckla i dialog med de som har webb-shopar.

– Vi tycker det vore en utmärkt idé om klädföretagen kunde skicka med en påse med portofri frakt till alla kunder. De som gjort ett köp ska med påsen kunna skänka något ur sin garderob som de inte längre behöver till valfri hjälporganisation för återanvändning.

En sådan tjänst skulle kunna utvecklas även för andra varor, svarade de på en fråga, men kläder är initialt det mest passande.

Från Köpenhamns Business School kom Jesper Clement, Utvecklingsdesigner som forskar om hur vi uppfattar förpackningar i butiksmiljö. Han är specialist på färger och former som fångar kundens öga. Man använder bl a eye-tracking i sina undersökningar och drar slutsatser därifrån.

– Ögat är känsligt för rörelser. Så den som kan lansera förpackningar som ser ut att röra sig i någon mening kommer att ha stora chanser att locka nya kunder.

Från företaget Caneb AB i Landskrona kom Hans och Dan Hjalmarsson. Far och son presenterade den prisbelönta innovationen EasyTap. Det är en ny tappkran för bag-in-box. Caneb belönades med Packaging Consumer Award 2014, ett av priserna i Packmarknadens nationella förpackningstävling. Produkten finns sedan en tid på Systembolaget och väntas bli en mycket stor produkt. Innovationen är patentskyddad och innebär att hållbarheten och kvaliteten på viner i bag-in-box kan förbättras på ett avgörande sätt. Men det har inte varit någon lätt resa.

– Det har tagit nio år från idé till färdig produkt att lansera. Men då har vi gått från en tappkran till ett ett helt system med egenutvecklad påstillverkningsmaskin och fyllningsmaskin, berättade de.

I Packmarknaden nr 5 som utkommer i september kan ni läsa ett längre reportage om EasyTap och de utmaningar Caneab AB ställts inför.

Fredrik Lisinski från Iggesund Paperboard berättade om den revolution som i det tysta pågår inom förpackningstryck. På allt fler håll dyker det upp digitala tryckpressar som kan trycka kartong med kvalitet som är minst likvärdig traditionella tryckmetoder som offset och flexo.

– Fördelen med digitaltryck är att den är oberoende av upplagan. Man kan göra små upplagor till en kampanj som tidigare inte ens var lönt att räkna på. Dessutom går det snabbt. Från order till färdiga förpackningar på dagar istället för veckor.

Digitaltryck innebär också att alla förpackningar kan göras unika. För en e-handlare innebär det att varje förpackning skulle kunna ha en personlig hälsning med kundens namn på förpackningen.

– Det är bra fantasin som sätter gränserna och det är där som dagen förpackningsleverantörer har sin stora utmaning; att berätta för sina kunder om möjligheterna. Därför vill vi som stor leverantör av högvärdig förpackningskartong vara med och skapa en marknad där funktion funktion och nya kreativa idéer som genererar ökad försäljning står i fokus framför priset per förpackning, sägee Fredrik Lisinski.

Sist ut bland dagens talare var Lube Belokozovski från Smurfir Kappa. Han ansvarar för företagets nya Experience Center vid fabriken i Eslöv. Det handlar inte om någon turistattraktion även om det i fråga om dragningskraft kanske kan finnas likheter. Centret är nämligen det första i sitt slag här i Sverige. I lokaler uppbyggda som butiksmiljöer testas och jämförs olika förpackningslösningar.

– Vi hjälper våra kunder efter ett strukturerat sexpunktsprogram med mätbara resultat. Metodiskt jobbar vi fram en lösning som har alla chanser att lyckas bli bättre än konkurrenternas, säger Lube Belokozovski.

Till sin hjälp har man bl a en databas med befinliga förpackningar och butiksmiljöer i en rad olika butiker och länder inlagda. Här kan man få en bild av hur det ser ut i ett viss segment i ett visst land och till och med ned på enskilda butiker.

– Smurfit Kappa är Europas ledande förpackningsleverantörer och vi har samlat vår erfarenhet och kunskap för att snabbt kunna hjälpa våra kunder att hitta den bästa lösningen. Från databasen kan ritningar till alla Smurfit Kappas förpackningar laddas ner. Man behöver oftast inte uppfinna hjulet en gång till. Det räcker med att skruva till det lite för att få fram en unik förpackning för produkten, säger han.

Sista steget i processen är att bevisa förpackningens fördelar med tester genom bl a eye-tracknig i butiksmiljön som finns uppbygd i centret.



Packmarknaden och Dagens Handel tackar sina partner som gjorde seminariet möjligt: Iggesund Paperboard, CCL Label, InterSystem, Packbridge, easyFairs och Specter AB.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063