Förpackning för trendigt folk i farten
Billerud Korsnäs designtävling för förpackningsstudenter PIDA vanns i år av studenter från Broby Grafiska. Deras förpackningskoncept för färdigmat till folk i farten blev Alla kategoriers vinnare.
Förstapriset i Alla kategorier gick till Katarina Häll och Joakim Tidén från Broby Grafiska med bidraget Raw Food Café, som riktade sig mot manliga hipsters. Bakom tävlingen står BillerudKorsnäs, ledande leverantör av fiberbaserade förpackningsmaterial och -lösningar.
Föpackningskoncept för Streetfood-trenden vinner årets PIDA Alla kategorier.
Med en allt mer flexibel och rörlig livsstil väljer fler människor att äta sina måltider i farten, vilket den växande Streetfood-trenden i svenska städer vittnar om. Idag ska maten dessutom vara spännande, trendig och estetiskt tilltalande.
Mosbrickan har fått ge vika för nya rätter så som Pulled Pork smörgåsen, vietnamesiska baguetten och semmelwrappen. Årets tema, Style & Smart on the Go, handlar om att utveckla smarta förpackningslösningar som tillgodoser såväl de praktiska behoven som de trendiga och estetiska aspekterna.
Årets vinnande bidrag, Raw Food Café, som riktar sig till storstadens växande kreativa klass, hipsters i dagligt tal, hyllas av juryn för dess flexibilitet, enkelhet och trendriktighet.
─ Raw Food Café är en solklar vinnare. Lösningen ger en konkret form åt årets tema Style & Smart on the Go och det märks att skaparna verkligen tänkt till när de tagit fram konceptet, säger Bo Wallteg, juryns ordförande.
PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs i samarbete med ledande universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige.
─ Vår målsättning med PIDA är inte bara att stärka relationen mellan skolor och industrin, utan även att medverka till en hållbar framtid genom att satsa på kunskapsutveckling inom branschen. Studenterna har ett nytänkande perspektiv och genom tävlingen lär vi oss om framtidens krav på vår bransch. PIDA är därför ett viktigt initiativ för både bransch och blivande förpackningsdesigners, säger Agneta Rognli, Marketing Manager, BillerudKorsnäs.
Övriga vinnare i årets svenska PIDA blev:
NABO - The social box. Vinnare i kategorin Innovation. Skapad av Sophia Wimmerstedt, Carina Leandersson och Elvira Ullbrandt, Broby Grafiska.
Fika. Vinnare i kategorin Shelf Impact. Skapad av Nathalie Agnekil och Anna Lindow, Broby Grafiska.
Laxasken. Vinnare i kategorin User friendliness. Skapad av Jenny Vesterlund och Mattias Winther, Mittuniversitetet.