Kreativ refill-lösning vann juryns pris
I mitten av juni arrangerades hållbarhets-hackathonet ”Absolut Creative Space” i en pop-up-studio uppbyggd utanför Färgfabriken i Liljeholmen av fyra stycken blå containrar. Sexton innovatörer, kreatörer, ingenjörer och industridesigners bjöds in av The Absolut Company för att under tre dagar arbeta fram nya idéer på hur företaget kan lösa sina hållbarhetsutmaningar och minska klimatpåverkan.
På söndagen utsågs en vinnande idé av en jury bestående av bland annat Anna Schreil, chef för produktutveckling på Absolut Vodka, Claes Bjäreholt, VD på Smurfit Kappa Sverige AB, Ulf Skarin, chefredaktör på Veckans Affärer, och Jean-François Roucou, global hållbarhetschef för Pernod Ricard.
– Vi bjöd in en ny generation innovatörer och nytänkare för att få ett utifrånperspektiv och hitta fler områden i vår verksamhet som kan bli ännu mer hållbara. Det tycker vi lyckades väl under Creative Space och under helgen har vi fått ta del av många kreativa förslag som vi kommer värdera och förhoppningsvis förverkliga, säger Anna Schreil, produktutvecklingschef på The Absolut Company.
Det vinnande laget bestod av en civilingenjör, två designers och en hållbarhetsentreprenör. Vinnande lagets idé var en refill-lösning i eco-design som skulle optimera transporterna och ha en stor hållbarhetspåverkan. Det var en disruptiv idé som bygger på varumärkes långa tradition av konst och design.
Det vinnande laget bestod av: Karl Andreasson, civilingenjör och kursutvecklare vid Centrum för Miljö- och utvecklingsstudier vid Uppsala Universitet. Zsófia Réger, förpackningsdesigner med diplom från Nackademin. Elle Nikishkova, hållbarhetsentreprenör som arbetar med up-cycling i Uppsala. Tien Pham, industridesigner som till vardags jobbar med laserskärare och 3D-skrivare på Arduino Verkstad i Malmö.