Mat On-The-Go i designtävlingen PIDA
BillerudKorsnäs designtävling för studenter PIDA, Packaging Impact Design Award, handlar i år om förpackningskoncept för mat som du äter i farten – på väg till jobbet, gymmet, konserten eller matchen. Vinnarna i svenska PIDA presenteras på Fotografiska i Stockholm tisdag den 16 juni.
─ Årets tema binder samman flera tydliga trender. Livstempot ökar och ställer krav på hög tillgänglighet och förmåga att utnyttja tid. En annan trend är större efterfrågan på grönare, mer medveten och mer sofistikerad mat. Mosbrickans tid är förbi. Det man äter i farten ska vara gott, snyggt och funktionellt. I årets PIDA ska designstudenterna skapa ett koncept inklusive förpackningen där alla delar finns med, säger Agneta Rognli, Marketing Manager på BillerudKorsnäs.
Årets uppdrag i PIDA handlar om att skapa en ny modern nisch vid sidan av traditionella take-away, gatukök och korvkiosker, och skapa ett koncept (packa, ta med sig, äta mat) som är rätt i tiden för 2015. Några grundregler: Förpackningen ska vara gjord av förpackningskartong från BillerudKorsnäs. Den ska vara innovativ, funktionell och användarvänlig till sin konstruktion och genomtänkt från miljösynpunkt och ur ett produktionsperspektiv.
BillerudKorsnäs arrangerar PIDA i samarbete med universitet och högskolor i Frankrike, Tyskland och Sverige. Tävlingen är ett obligatoriskt kursmoment som ger studenterna tillfälle att bekanta sig med riktigt bra kartongmaterial samtidigt som de får jobba i skarpa projekt som har samma förutsättningar och regler som ett autentiskt designuppdrag.
PIDA, 16 juni 2015
Fotografiska Museet, Stadsgårdshamnen 22, Stockholm
14.30 Registreringen öppnar
15.00 Presentationer och seminarium med keynote speakers
17.30 Prisutdelning
För att delta vid PIDA kontakta: agneta.rognli@billerudkorsnas.com