Initiativet Hållbar livsmedelskedja sjösatt
I samband med matkonferensen EAT Forum 1-2 juni i Stockholm, som samlade globala experter på hållbar mat, lanserade företag i samarbete med WWF initiativet Hållbar Livsmedelskedja. Från förpackningsindustrin deltar Tetra Pak.
Bakom initiativet Hållbar Livsmedelskedja står Arla Sverige, Axfood, Coop, HKScan, ICA, Lantmännen, Löfbergs, Orkla Foods Sverige, Polarbröd samt Tetra Pak. Målet med initiativet är att bidra till att nå en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion till år 2030, med fokus på den svenska livsmedelskedjan.
Maten står för ungefär en fjärdedel av människans klimatpåverkan och orsakar miljöproblem som minskad biologisk mångfald, övergödning och utarmning av naturresurser. Medan cirka 870 miljoner människor lider av hunger är omkring 1,4 miljarder överviktiga. Välfärdssjukdomar kopplade till mat blir allt vanligare. Redan idag överskrider människans konsumtion jordens begränsade naturresurser.
– Att gå samman i en neutral dialogplattform med inriktning på tydliga konkreta åtgärder som dessa aktörer nu gör ger möjligheter att hantera några av de största utmaningarna för att nå hållbar hälsosam mat för alla. EAT Forum vill också föra samman aktörer för dialog och utveckling - och här ser vi ett initiativ som tar frågorna vidare på ett konkret och praktiskt plan, säger Johan Rockström, chef för Stockholm Resilience Centre.
Aktörerna vill ta ledarskap genom att driva nyckelfrågor och skapa lösningar med mätbar betydelse – och där åtgärderna har potential att få brett genomslag. Deltagarna ska kunna kommunicera konkreta aktiviteter och mätbara resultat från samarbetet. De ska också inspirera och uppmuntra alla aktörer i kedjan för en mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion.