23948sdkhjf

Emv-förpackningar som miljöhjältar

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, lyfte fram emv-förpackningar som ett bra och praktiskt exempel på hur man kan motverka matsvinn, när hon deltog i ett frukostseminarium i Tetra Paks regi, som inledde den stora konferensen Eat Stockholm Food Forum.
Medverkade gjorde också bland andra Skånemejeriers VD Björn Sederblad, som pekade på de stora möjligheterna med sociala medier i hållbarhetsarbetet.

Eatkonferensen spänner över hela fältet från matproduktioon till hälso- och hållbarhetsfrågor. Det var också temat för frukostkonferensen, där talare som Johan Rockström, professor och chef för Stockholm Resilience Centre, Charlotte Petri Gornitzka, gd för Sida och Michale Grosse, vice vd med ansvar för utveckling inom Tetra Pak, avlöste varandra.

Åsa Domeij lyfte ner diskussionen på ett praktiskt och handfast plan när hon visade hur emv-förpackningar kan användas i ett miljöstärkande syfte.

– En förpackning kan vara en miljöhjälte, säger hon.

– Emv har gått från att vara kopior till att konkurrera med kvalitet, och är dessutom lättare för oss att påverka än märkesvaror.

'Som ett exempel pekade hon på nya mindre tacosåsförpackningar, lämpliga för en måltid för en familj, som ersätter glasburken som åker tillbaka in i kylskåpet, glöms bort och måste slängas.

Hon tog också upp den stora elförbrukningen inom dagligvaruhandeln, där den största delen går åt till kyla. Med en passning till värden Tetra Pak sade hon att det är en utmaning att förklara för konsumenterna att det är lika bra kvalitet på varor som inte är kylda.

– Många varor behöver inte kylas, om man har en bra förpackning, säger hon.

Fast ibland måste man kompromissa:

– Vi har bara skruvkork på den konventionella mjölken, inte på ekomjölken.

Björn Sederblad, VD för Skånemejerier, berättade om företagets satsning på sociala medier, som ett sätt att öka transparensen gentemot konsumenterna, och vara med i diskussionen om socialt ansvar och hållbarhet.

– Det är fortfarande ett mycket kostnadseffekivt sätt, säger han.

Han lyfte också fram företagets iphone-app som på ett enkelt sätt låter konsumenten spåra vilka gårdar som levererat mjölken till just den förpackningen.

Den viktiga frågan hur vi på ett hållbart sätt ska föda den världsbefolking som väntas öka med två miljarder människor de kommande 35 åren i ett globalt perspekiv spelade stor roll under den avslutande paneldiskussionen.

Joachim Björk/ Fri Köpenskap

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065