Agil framtid för förpackningsindustrin
I en ständigt föränderlig värld förändras även sätten att göra affärer. Hur kan förpackningsindustrin dra nytta av megatrender som globalisering, urbanisering och digitalisering? Denna utmaning var temat på Packbridge ”efter 3”-seminarium hos etikettproducenten Beneli i Helsingborg.
Benelis vd Robert Östman hälsade välkommen till företagets fantastiska lokaler och berättade hur företaget både lyckas hålla sig i världsklass och leverera produkter med just den där extra knorren. Plattformen för detta är innovation, investeringar i ny teknik och nya processer – och en gedigen spjutspetskompetens inom tryckområdet.
Tryckta, stansade och självhäftande etikettlösningar kan vara avancerade funktionella helhetslösningar, som exempelvis det nya konceptet för övervakning av hjärtat. En avancerad medicinteknisk plåsterlösning som tar hand om data, utan att patienten behöver befinna sig på sjukhuset. Kostnadseffektiv hemsjukvård som väcker stor uppmärksamhet världen över.
Lisa Önnerlid, från W Communication Agency, pekade ut två viktiga trender som direkt kan kopplas till förpackningsindustrin. ”Youniverse” handlar om personalisering i en större kontex – det vill säga skräddarsytt i det allmänna. Hon tog Coca Colas kampanj med olika personnamn på flasketiketten som ett färskt exempel, där företaget erbjuder sitt varumärke som en personlig plattform samtidigt som man kan öka sin omsättning.
Den andra viktiga trenden är att vara autentisk, att utstråla tillit och ge en plattform för långvariga relationer. Samtidigt är det ett stabilt skydd mot copy-cats. Tydlighet, transparens är nyckelorden.
Benedicte Kristoffersson på BK Consulting var den som lärde USA vad ”krögarpytt” och ”lingonberry jam” är. Ett gediget förflutet hos Orkla och idag en uppskattad trendspanare som speglade nödvändigheten av lättöppnade förpackningar, nya behov genom nya fenomen som food-trucks och inte minst framgången för små smidiga förpackningar för singelhushåll.
Big Data är ett begrepp som både skrämmer och inspirerar. Maud Rahm från Flextrus tydliggjorde viktiga möjligheter och konstaterade att de företag som är duktiga på att utnyttja stora datamängder är framtidens vinnare. Men det behövs andra arbetssätt, så utmaningen är att använda all information på ett bra sätt och med en god portion passion.
Från IUC Skåne kom Jenny Bramell som tog frågeställningarna vidare till områden som energieffektivisering, digitalisering, automatisering och alla de konsekvenser som inte minst teknikutvecklingen bidrar med. Det finns ett stort behov av nya affärsmodeller, inte bara för extremt konkurrenskraftiga bolag som Google, utan även för små och medelstora företag som ställs inför nya kundrelationer. Nya kompetenser behövs, vilket ställer krav på utbildningssystemet där ett tätare samarbete med industrin är basen.
Sist ut bland talarna var Rolf Elmér från Svenskt Näringsliv som bland annat gav en lägesanalys av det ekonomiska läget och vilka drivkrafter som styr idag. Exporttillväxt, dålig matchning mellan lediga jobb och arbetslösa, reshoring/offshoring av produktionen och det dåliga investeringsläget för forskning & utveckling i Sverige var några av nedslagen.